Odborná Rada Galérie | the schemnitz gallery council


V roku 2019 Galéria Schemnitz nominovala Galerijnú Radu.
Galerijná Rada Galérie Schemnitz je externý odborný poradný orgán galérie.
Galerijná Rada je 3 - 5 členná a je tvorená rešpektovanými odborníkmi z oblastí galerijnej praxe, teórie a dejín umenia, medzinárodnej kurátorskej praxe,  a kritiky v oblasti vizuálneho umenia. Galerijná Rada mimo iného spolupracuje na koncipcii výstavného programu galérie, a programe vzdelávacích programov Galérie.

In 2019, the Schemnitz Gallery nominated the Gallery Council. The Schemnitz Gallery Council is an external professional advisory body of the gallery. The Gallery Council consists of 3-5 members and is made up of respected experts in the fields of gallery practice, art theory and history, international curatorial practice, and criticism in the visual arts. The Gallery Council collaborates, among other things, on the conception of the Gallery's exhibition programme, and the Gallery's educational programme.


 

Mgr. JURAJ ČARNÝ (*1974)

Mgr. JURAJ ČARNÝ je kurátor, kritik, kultúrny manažér a pedagóg.

V roku 2013 bol poverený zriadením, v rokoch 2014 - 2016 bol zakladajúcim riaditeľom Domu umenia / Kunsthalle Bratislava a Slovenského centra vizuálnych umení. Je prezident Slovenskej sekcie AICA, bol vice-prezidentom AICA International. Inicioval a spoluorganizoval XLVI. AICA International Congress Slovakia 2013 (s R.Gregorom). Pôsobil ako riaditeľ a šéfkurátor galérie SPACE (1999-2013), inicioval projekty BillboArt Gallery Europe, Crazycurators Biennale, SPACE Residency Lab, FAICA Gallery, Potulná galéria nomadSPACE a i. Kurátorsky a organizačne pripravil viac ako 200 výstav na Slovensku aj v zahraničí. Pravidelne spolupracoval s Prague Biennale. Inicioval vznik časopisu Flash Art Czech and Slovak edition, kde pôsobil ako šéfredaktor. Prednášal v Oxforde, New Yorku, Tbilisi, Berlíne, Viedni, Vaxjo, Vaase, Prahe, Poznani, Žiline, Košiciach a i. Od roku 2000 pedagogicky pôsobí na VŠVU. Je spoluzakladateľom (s M.Knutom) a programovým riaditeľom Art Academy. Založil prvý pravidelný program vzdelávania kurátorov na Slovensku - Curatorial Studies Institute a Kurátorský inkubátor. Momentálne pracuje pre projekt TRAM - pravidelné kultúrne vlakové spojenie Viedne a Bratislavy, Potulná galéria nomadSPACE. V rokoch 2018 a 2019 bol odborným garantom a kurátorom Galérie Schemnitz.

Mgr. Juraj Čarný (1974) is a curator, critic, cultural manager and teacher.

In 2013, Juraj Čarný was entrusted with the task of establishing the Kunsthalle (Hall of the Arts) Bratislava which was to house the Slovak Centre for Visual Arts. He was the Kunsthalle’s founding director, serving from 2014 through 2016. He is currently President of the Slovak section of AICA (International Association of Art Critics) and was vice-president of AICA International. He initiated and co-organized the XLVIth AICA International Congress Slovakia 2013 (together with Richard Gregor). As director and head curator of SPACE Gallery (1999 – 2013), he initiated projects such as BillboArt Gallery Europe, Crazycurators Biennale, SPACE Residency Lab, FAICA Gallery, Wandering Gallery nomadSPACE, and others. As a curator and organizer, he has prepared more than 200 exhibitions in Slovakia and abroad and has cooperated with the Prague Biennale on a regular basis. Juraj Čarný also initiated the founding of the magazine “Flash Art Czech and Slovak Edition”, where he worked as its editor in chief. He has lectured in Oxford, New York, Tbilisi, Berlin, Vienna, Växjö (Sweden), Vaasa (Finland), Prague, Poznan (Poland), Žilina (Slovakia), Košice (Slovakia), etc. Since 2000, he has been teaching at the Slovak Academy of Fine Arts in Bratislava. He is co-founder (with Martin Knut) and programme director of the Art Academy educational project. Juraj Čarný also founded the first programmes of continuing education for curators in Slovakia – Curatorial Studies Institute and Curator’s Incubator. At the moment, he is working on the TRAM project – a regular cultural train connection between Vienna and Bratislava – of the nomadSPACE Wandering Gallery.


 

Mag.Phil. OMAR MIRZA (*1981)

Mag.Phil. OMAR MIRZA je absolventom odboru dejiny umenia na Viedenskej univerzite. Od septembra 2006 pracuje na pozícii odborno-výskumného pracovníka a kustóda zbierok v Nitrianskej galérii, pre ktorú kurátorsky pripravil zhruba štyridsiatku samostatných a kolektívnych výstav súčasných umelcov zo Slovenska a zo sveta. Okrem práce pre Nitriansku galériu má za sebou viacero kurátorských aktivít doma a v zahraničí (napr. Praguebiennale 4), venuje sa výtvarnej kritike, uverejňuje články a recenzie o dianí v súčasnom umení. V rokoch 2011 – 2012 riadil bratislavskú Galériu Faica – galériu kritikov slovenskej sekcie AICA (Medzinárodnej asociácie kritikov umenia), ktorej je podpredsedom. Okrem odborných aktivít sa venuje najmä popularizácii súčasného umenia, pôsobí v rôznych médiách ako moderátor či tvorca relácií.

V rokoch 2008 – 2014 vyrobil 190 dielov internetovej relácie o vizuálnom umení Hore bez. V rokoch 2014 – 2016 moderoval na Rádiu Devín raz týždenne reláciu Fokus o výtvarnom umení. V rokoch 2016 – 2017 bol spoluautorom, dramaturgom, scenáristom a moderátorom 10-dielnej relácie o súčasnom umení Omar a Božena na internetovom portáli vju.sk.

V závere roka 2017 sa stal Kritikom roka a laureátom ceny ASK?.

Mag.phil. Omar Mirza (*1981) is a History of Art graduate from the University of Vienna. Since September 2006, he has been an expert researcher and custodian of collections for the Nitrianska Gallery (Gallery of the city of Nitra), for which he has prepared about forty individual and collective exhibitions of contemporary artists from both Slovakia and abroad. In addition to working for Nitrianska Gallery, he has been engaged in several curatorship projects in Slovakia and abroad (e.g., Praguebiennale 4), and he writes fine-art critiques and publishes articles and reviews on events in contemporary art. In 2011 – 2012, he was manager of the Faica Gallery – a gallery of the critics of the Slovak section of AICA (AICA – International Association of Art Critics), of which he is the vice-chairman. Besides his professional activities, Omar Mirza devotes his time to popularizing contemporary arts and is active in several media as a moderator or author of broadcasts. 

From 2008 through 2014, he produced 190 parts of Hore bez (Topless) – an internet programme on visual arts. During 2014 – 2016, Omar Mirza moderated a weekly programme on the fine arts, entitled Fokus. In 2016 – 2017, he was the co-author, dramaturge, script-writer, and moderator of a 10-part programme on contemporary arts – Omar and Božena – on the internet portal vju.sk. 

At the end of 2017, he was named critic of the year by the Academy of Contemporary Art (ASK) and the first laureate of its ASK? Prize.


 

Mgr. MARTINA IVIČIČ

Mgr. MARTINA IVIČIČ je nezávislá kurátorka súčasného umenia, vyštudovala Teóriu interaktívnych médií na Masarykovej univerzite v Brne, venuje sa kurátorstvu výstav a organizovaniu festivalu súčasného umenia DOM. Okrem toho sa pohybuje v prostredí spätom s vedou a má možnosť vidieť, ako mladá generácia (ne)dokáže kriticky myslieť.

Mgr. MARTINA IVIČIČ is an independent curator of contemporary art, graduated in Interactive Media Theory at Masaryk University in Brno, curates exhibitions and organizes the DOM contemporary art festival. In addition, she works in an environment connected with science and has the opportunity to see how the young generation (can't) think critically.


 

Mgr. Art MICHAELA ŠURANSKÁ ArtD.

Mgr. art. MICHAELA ŠURANSKÁ, ArtD. (* 1993, Levice) 

je vizuálnou umelkyňou a freelance “kurátorkou”. V roku 2023 ukončila doktorandské štúdium na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde absolvovala aj magisterské štúdium (ateliér doc. Mgr. art. Jána Triašku ArtD.).
Je umeleckou vedúcou a kurátorkou Rozkvet Gallery v Banskej Bystrici, autorkou projektu Kláštor Opening a koordinátorkou Schemnitz Gallery v Banskej Štiavnici, kde je aj členkou galerijnej rady.  

V roku 2023 získala ocenenie 2. miesto v súťaži Maľba roka 2023 Nadácie VÚB banky, bola finalistkou súťaže Strabag Art Award (2022) a počas štúdia získala Cenu dekana za bakalársku prácu (2016). Publikovala v časopise Jazdec.

„V rámci aktuálnej tvorby sa zaoberá expandovanou maľbou, respektíve maľbou a jej presahmi,v kontexte krajiny ako časovej a kultúrnej pamäte/referencie s mnohými jej vrstvami a odtieňmi. Vymedzené pole záujmu podrobuje skúmaniu, nielen z hľadiska praktického, výtvarného,umenovedného, ale aj z pohľadu archeologického, antropologického, sociálneho a filozofického. V svojej tvorbe sa odvoláva na pojem „taskscape“ pripisovaný antropológovi Timovi Ingoldovi, ktorý hovorí o krajine ako o prostredí činností formovaných ľudskou aktivitou. Krajinu hodnotí ako niečo, čo je skutočnosťou žitou prostredníctvom každodenných ľudských aktivít, ktoré stelesňujú sociálne predstavy do konkrétnych situácií. Šuranskej maľby a prostredia referujú k tzv. nemiestam/heterotópiam – k zvláštnym hybridným znepokojivým miestam vzťahujúcim sa k minulosti, súčasnosti i budúcnosti.“

(Marianna Brinzová)

Kurátorsky a produkčne pripravila výstavy (výber)

Paradoxy (Roman Ďurček, Rozkvet Gallery, B. Bystrica, 2023),
Prelomiť vlny / Breaking the Waves (Kristína Mičová,  Rozkvet Gallery),
Taskscape (G. Birošová, K. Balúnová, M. Jombík, V. Fuček, K. Kocourková, D.Škorváneková, Kláštor hieronymitánov, Štiavnickí Bane, 2022), 
Éter zaplním po okraj svojou prítomnosťou (Kristína Mičová, Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne) a iné. 

Aktívne tvorí a participuje v samostatných výstavách

2023
other traces, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, Tektoniká, EQO priestor pre interaktívne umenie, Spišsský Hrhov;

2022
Of Previous and Next Spaces, Nástupište 1 – 12, Topoľčany; 2020
Tupá sila, M. Šuranská, J. Kostaa - A7rooms Gallery, Banská Bystrica a iné)

aj skupinových výstavách

2022 Human Animal II. “Vlk sýty, ovca celá, prasa vysmiate”, Galéria umelcov Spiša / Spišská Nová Ves, 2022 Artrooms Moravany 4 “NULOVÝ BOD” Pocta Moravianskej Venuši”, Kaštieľ v Moravanoch n. Váhom, 2022 Motherland. Współczesna sztuka Słowacji, BWA Galeria Sztuki Współczesnej, Przemyśl, PL, 
2020 Periférne videnie, Pistoriho palác, Bratislava;
2019 Mladá pamäť, Šopa gallery, Košice a iné).


 

EX členovia galerijnej rady


PhDr. VLADIMÍR BESKID (*1962)

V Galerijnej rade pôsobil od jej založenia v auguste 2019
do októbra 2021.

I po odchode Vladimíra Beskida z galerijnej rady bude úzka spolupráca galérie Schemnitz s Vladimírom Beskidom ako skúseným odborníkom a priateľom pokračovať a veríme, že spolu prinesieme do Galérie Schemnitz ešte veľa kvalitných projektov.

PhDr. Vladimír Beskid, slovenský historik umenia, freelance kurátor a kultúrny manažér. Absolvoval teóriu a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1985). Od roku 1999 – člen medzinárodnej organizácie AICA. Žije a pracuje v Trnave a Bratislave.

Pracoval v mnohých kultúrnych inštitúciách a projektoch, okrem iného  v rokoch 2005-11 bol riaditeľom Galérie Jána Koniarka v Trnave. V rokoch 2011 – 14 bol umeleckým riaditeľom projektu Európske hlavné mesto kultúry Košice 2013. Pedagogicky pôsobil na mnohých vysokých školách (Fakulta umení TU Košice, PdF Trnavskej univerzity, VŠVU Bratislava). Je spoluzakladateľom Katedry výtvarných umení a intermédií FU TU v Košiciach (1998) a Kunsthalle Košice (2013). Od roku 1987 bol kurátorom a spolukurátorom viac ako 20 medzinárodných výstav, napr.  Vzdálené podobnosti, NG Praha 1999; Fremdkőrper, GJK Trmava, KB Berlín 2006; Transformace identity 89-09, DU Brno, MUSA Wien 2009; TRIKO -Trienále súčasného obrazu 2013; 6. Moskovské bienále – special projects, 2015 a pod.  Z publikačnej činnosti: The Situation of Visual Culture in Post-War Slovakia, In: IRWIN (edit.): EAST ART MAP – Contemporary Art and Eastern Europe, Afterall Books and The MIT Press  Cambridge 2006; Neokonceptuálne a postkonceptuálne smerovania v 90. rokoch, In: Rusinová, Z. a kol.: Umenie 20. storočia na Slovensku, SNG Bratislava 2000.

Od roku 2018 pôsobí ako riaditeľ Galérie Jána Koniarika v Trnave

Viac: https://www.gjk.sk/sk/profil/profil-riaditela-gjk/

PhDr. Vladimír Beskid is an art historian, freelance curator and cultural manager. He graduated from the Philosophical Faculty of the Comenius University in Bratislava (1985) where he studied Art Theory and History. He has been a member of the International Association of Art Critics (AICA) since 1999. He lives and works in Trnava and Bratislava.
Vladimír Beskid has worked for a number of cultural institutions: for example, he was the director of the Jan Koniarik Gallery in Trnava (2005 – 2011). He has also been involved in working on several projects, e.g., he was the director of the Košice – European Capital of Culture project (2011 to 2014). He worked as a teacher at universities – Faculty of Arts, Technical University in Košice; Faculty of Education, Trnava University; VŠVU – Fine Arts Academy, Bratislava. He is the cofounder of the Fine Arts and Intermedia Department of the Faculty of Arts, Technical University in Košice (1998) and of the Kunsthalle in Košice (2013).
Since 1987, he has been the curator or co-curator of almost 20 international exhibitions; for example, Vzdálené podobnosti (Distant Similarities), National Gallery in Prague in 1999; Fremdkőrper, GJK Trmava; KB Berlin 2006; Transformace identity (Identity Transformation) 89-09, DU Brno; MUSA Wien 2009; TRIKO – Trienále súčasného obrazu (Triennale of Contemporary Painting) 2013; 6th Moscow Biennale – special projects, 2015; etc. His publication works include: The Situation in Visual Culture in Post-War Slovakia, In: IRWIN (edit.): EAST ART MAP – Contemporary Art and Eastern Europe, Afterall Books and The MIT Press Cambridge, 2006; Neo-conceptual and post-conceptual movement in 1990s, In: Rusinová, Z. et al.: Umenie 20. storočia na Slovensku (The Arts of the 20th Century in Slovakia), SNG Bratislava 2000.


PhDr. KATARÍNA RUSNÁKOVÁ, Ph.D.  (*1959)

V Galerijnej rade pôsobila od jej založenia v auguste 2019 do júna 2022.

Historička, teoretička a kritička umenia. Vyštudovala vedu o výtvarnom umení na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1983), kde absolvovala študijný pobyt na Katedre estetiky a vied o umení (1983-1985). Doktorandské štúdium absolvovala na Univerzite Palackého v Olomouci (2007-2009). Pôsobila ako historička umenia v Útvare hlavného architekta mesta Žiliny (1985-1990), od roku 1990 ako kurátorka a riaditeľka Považskej galérie umenia v Žiline (1992-1997), nezávislá kritička a kurátorka, riaditeľka Zbierky moderného a súčasného umenia v Národnej galérii v Prahe (1999-2000), vedecká pracovníčka v Inštitúte umenia a vedy na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (2003-2005). Od roku 2006 je vedúcou Katedry teórie a dejín umenia Fakulty výtvarných umení na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Venuje sa výskumu svetového a slovenského vizuálneho umenia 2. polovice 20. storočia a 21. storočia, najmä videoumeniu, digitálnemu umeniu a rodovým otázkam. Bola kurátorkou viac ako 55 výstav doma i v zahraničí, napr. Aspekte/Positionen 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien ( 1999), Pozvanie na návštevu (Ilona Németh, Jiří Surůvka), Pavilón Českej a Slovenskej republiky, 49. bienále v Benátkach (2001), Jiří David – Apotheosis, Pavilón Českej a Slovenskej republiky, 56. bienále v Benátkach (2015). Je autorkou viacerých kníh, napr. 5 x New York. Mapovanie aktuálnych výtvarných trendov v múzeách umenia, súkromných galériách a neziskových inštitúciách v New Yorku v rokoch 1993 – 1997 (2003), V toku pohyblivých obrazov. Antológia textov o elektronickom a digitálnom umení v kontexte vizuálnej kultúry (2005), História a teória mediálneho umenia na Slovensku (2006), Dve štúdie: Rodové aspekty v súčasnom vizuálnom umení na Slovensku / Gilles Deleuze a myslenie o filmovom obraze (2009), Rozšírené spôsoby diváckej recepcie digitálneho umenia (2011), Premietané obrazy v digitálnom veku. Súčasné videoumenie v múzeu umenia a galérii. (2018). Je editorkou a autorkou publikácie re-VÍZIA (2013) a spolueditorkou/autorkou (s Jiřím Přibáňom) readera: Jiří David. Apotheosis, Apocalypse, Apocryphon: Deified Nations, Deified Art. (2015). Svojimi textami prispela do viacerých slovenských a zahraničných publikácií, napr. Positioning. In the New Reality of Europe: Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Hungary (2005), Imaginary Spaces. Raum/Prostor-Medien/Média-Performance/Performance (2008), transitland. video art from central and eastern europe 1989-2009 (2009), #mm net art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace (2014). Priebežne publikuje aj v odborných periodikách a zborníkoch z konferencií, napr. Rodové aspekty súčasného umeleckého diskurzu (2012), Serialita a repetícia (2017). Jej odborné štúdie nájdeme aj v monografiách, napr. Pavlína Fichta Čierna (2014), Tomáš Ruller (2017), Dušan Hanák – Hľadanie človeka v globalizovanom svete (2018). Je nositeľkou Ceny Martina Benku (1994) a členkou slovenskej sekcie Medzinárodnej asociácie kritikov a teoretikov umenia (AICA).

Historian, theorist and art critic. She graduated from the Faculty of Arts of Comenius University in Bratislava (1983), where she completed a study stay at the Department of Aesthetics and Art Sciences (1983-1985). She completed her doctoral studies at Palacký University in Olomouc (2007-2009). She worked as an art historian in the Office of the Chief Architect of the City of Žilina (1985-1990), since 1990 as a curator and director of the Považská Gallery of Art in Žilina (1992-1997), independent critic and curator, director of the Collection of Modern and Contemporary Art at the National Gallery in Prague (1999-2000), researcher at the Institute of Art and Science at the Academy of Fine Arts in Bratislava (2003-2005). Since 2006 she has been the Head of the Department of Theory and History of Art at the Faculty of Fine Arts at the Academy of Arts in Banská Bystrica. She is researching world and Slovak visual art of the second half of the 20th century and the 21st century, especially video art, digital art and gender issues. She has curated more than 55 exhibitions at home and abroad, e.g. Aspekte/Positionen 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 - 1999, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien ( 1999), Invitation to Visit (Ilona Németh, Jiří Surůvka), Pavilion of the Czech and Slovak Republic, 49th Venice Biennale (2001), Jiří David - Apotheosis, Pavilion of the Czech and Slovak Republic, 56th Venice Biennale (2015). She is the author of several books, e.g. 5 x New York. Mapping Current Art Trends in Art Museums, Private Galleries, and Nonprofit Institutions in New York, 1993-1997 (2003), In the Flow of Moving Images. An Anthology of Texts on Electronic and Digital Art in the Context of Visual Culture (2005), History and Theory of Media Art in Slovakia (2006), Two Studies: Gendered Aspects in Contemporary Visual Art in Slovakia / Gilles Deleuze and Thinking about the Filmic Image (2009), Expanded Modes of Audience Reception of Digital Art (2011), Screened Images in the Digital Age. Contemporary video art in the art museum and gallery. (2018). She is the editor and author of re-VISION (2013) and co-editor/author (with Jiří Přibáň) of Reader. Apotheosis, Apocalypse, Apocryphon. (2015). She has contributed her texts to several Slovak and foreign publications, e.g. Positioning. In the New Reality of Europe: Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia and Hungary (2005), Imaginary Spaces. Raum/Prostor-Medien/Média-Performance/Performance (2008), transitland. video art from central and eastern europe 1989-2009 (2009), #mm net art - internet art in the virtual and physical space of presentation (2014). She also publishes continuously in professional journals and conference proceedings, e.g. Gendered Aspects of Contemporary Art Discourse (2012), Seriality and Repetition (2017). Her scholarly studies can also be found in monographs, e.g. Pavlína Fichta Čierna (2014), Tomáš Ruller (2017), Dušan Hanák - The Search for Man in a Globalized World (2018). She is the recipient of the Martin Benka Award (1994) and a member of the Slovak section of the International Association of Art Critics and Theorists (AICA).


Mgr. MICHAL STOLÁRIK (*1988)

Michal Stolárik je nezávislý kurátor a kritik umenia.
Narodený v roku 1988, žije a tvorí v Bratislave.

V rokoch 2019 až 2021 bol kurátorom Galérie Jána Koniarka v Trnave. V rokoch 2015 – 2016 pôsobil v Kunsthalle Bratislava a galerijné skúsenosti získal v Galérii Zahorian & Van Espen (Bratislava, 2013 – 2015) a Galérii HIT (Bratislava, 2011 – 2013). V rokoch 2012 a 2013 bol koordinátorom Ceny Oskára Čepana v Nadácii - Centre súčasného umenia v Bratislave. S Galériou Schemnitz externe spolupracuje od jej založenia.

Michal Stolárik is an independent curator and art critic. Born in 1988, lives and works in Bratislava, Slovakia.

Between 2019 and 2021 he was a curator in Ján Koniarek Gallery in Trnava, Slovakia. Between 2015 – 2016 he worked in Kunsthalle Bratislava and gallery work experiences gained in Zahorian & Van Espen Gallery (Bratislava, 2013 - 2015) and HIT Gallery (Bratislava, 2011 – 2013). For the years 2012 and 2013 he was a coordinator of the Oskár Čepan Award at Foundation - Center for Contemporary Arts in Bratislava.