VÝSTAVY 2024 | EXHIBITION 2024


 

Corpus TX

Adam Macko

Kurátorka: Michaela ŠURANSKÁ

Vernisáž 22.03.2024 o 19:00 hod | Výstava: 23.03.2024 - 26.04.2024

Aktivity Adama Macka vo sfére vizuálneho umenia sú širokospektrálne, je umelcom, kurátorom a pedagógom. V umeleckej teórií sa venuje inštitucionálnej fragmentácií, posthumanistickým teóriám telesnosti a periférnej tvorbe umeleckých komunít. 

Individuálna výstava autora v Schemnitz Gallery predstaví aktuálny projekt viažuci sa k dlhodobému autorskému programu spočívajúcemu v skúmaní hybridných procesov tela a identity, ich nových úrovní a pozícií v súčasnej technologickej, ekonomickej, politickej a biologickej realite. 

Pre autora sústreďujúceho sa na matériu a inštrumenty priestorovej inštalácie je vlastné telo motívom, skúmaným objektom a umeleckým nástrojom. Práve naň v starších projektoch aplikoval experimentálne procesy a sledoval tak jeho fluiditu a modifikovateľnosť danú vonkajšími politikami. 

V aktuálne prezentovanom projekte je telo, a s ním previazané skutočnosti a vzťahy, zastúpené priestorovými elementmi. V inštalácii používa materiály blízke telu a jeho povrchu na základe vizuálnych, haptických vlastností ale aj obsahových konotácii. Vytvára znepokojivú a zároveň príťažlivú simuláciu, kde je falošná realita súčasťou naratívu. Povrch je symptómom aj obsahom, uvažujeme nad jeho momentálnom podobou, nakoľko je ovplyvňovaná živočíšnymi, biologickými faktormi a nakoľko je fluidná v zmysle adaptovania sa do súčasných foriem skutočnosti. Autor v jazyku vizuálnych priestorových schém uvažuje o pohybe dát v systémoch ľudského tela, mutácii, bioetike a o pojme “sociálny organizmus”. 


Adam Macko *1989

je vizuálny umelec a kurátor. V roku 2021 ukončil doktorandské štúdium na Akadémii umení v Banskej Bystrici dizertačnou prácou na tému Hybridný potenciál maľby. Je kurátorom v nezávislej galérií EQO v Spišskom Hrhove a kurátorom súčasného umenia / kunsthistorik Krajskej galérie v Prešove. Svoju tvorbu prezentoval na viacerých samostatných - ACTS OF (BODY) ORNAMENTOLOGY (Turčianska galéria, Martin, 2022), DEGROWTH (Galéria umelcov Spiša, Spišská Nová Ves, 2021), 404 / ARTIST NOT FOUND (Tabačka Gallery, Košice, 2018) a i. - a skupinových výstavách - SUPERHRDINOVIA (Galéria umelcov Spiša, Spišská Nová Ves, 2022), TILL THE END OF THE WORLD (s Maroš Kontroš & Peter Maščák, Industra Brno, 2019, CZ), VV VUNU #2, VUNU Gallery, Košice, 2018) a mnohé iné. 

Od r. 2017 tvorí kurátorské projekty v EQO (priestor interaktívnej kultúry, Spišský Hrhov). Kurátorské projekty pripravil pre viacero galérií, napr. Východoslovenská galéria (Košice, s Miroslavom Klebanom), Galéria umelcov Spiša (Spišská Nová Ves), Šopa Gallery (Košice, s Jánom Triaškom) či v Schemnitz Gallery (Banská Štiavnica). Venuje sa pedagogickej a publikačnej činnosti. 


Z VEREJNÝCH ZDROJOV PODPORIL FOND NA PODPORU UMENIA
SUPPORTED USING PUBLIC FUNDING BY SLOVAK ARTS COUNCIL


Straty a nálezy

Kristína Mičová

Kurátorka: Michaela Šuranská

Vernisáž: 9.2.2024 o 19:00 hod | Výstava: 10.2.2024 - 17.3.2024

Obraz sveta, ktorý nám sprostredkúva tvorba Kristíny Mičovej, je transformáciou jej priamej skúsenosti s krajinou, situáciou, hodinou, zvukom či sekundou. Jej tvorivosť je bezprostredne totožná s percepciou zažívanej reality. Slovné spojenie "nachádzať sa" nás situuje do priestoru, do krajiny, ktorú si Kristína Mičová osvojuje cez archiváciu zážitkov v podobe kresieb, fotografií, textov, zozbieraných drobných objektov či videí. 

Americký antropológ Keith Basso prišiel s označením place-world. Podľa neho človek chápe krajinu ako súbor známych miest tvoriacich uchopiteľný celok. Život je potom prehľadný  a zrozumiteľný (1). Kristína vo svojich textoch píše: "Miesta sú zložené z mojich bytí v prítomnosti." Jej výstupy, ktoré väčšinou koncipuje ako tematické celky, primárne vychádzajú zo zážitku typu TU a TERAZ SOM. Pri ich čítaní a pozorovaní vzniká komplexný vnem, vizuálny, sluchový, haptický či čuchový...   Subtílne objavy a súkromné príbehy odohrávajúce sa medzi autorkou a krajinou (alebo inou vnímanou skutočnosťou) majú poetický, hudobný a niekedy aj kinematografický charakter. Ako diváci máme pocit, že skrz atmosféru súkromia, intimity a pominuteľnosti sa ocitáme v neurčitých spomienkach inej osoby. 

Konceptuálny charakter Kristíninej tvorby a jej následnej prezentácie je blízky umeniu dokumentácie. Hĺbavá empirická percepcia prebieha na pozadí nielen emocionálneho ale aj intelektuálneho skúmania odkazujúceho na umenie, hudbu, film či filozofiu. 

Kristína Mičová *1994

Medzi jej doterajšie výstavné aktivity patria samostatné výstavy Distant Solids v Galérií MEDIUM (Bratislava, 2022), Prelomiť vlny / Breaking the Waves (Rozkvet Gallery, Banská Bystrica, 2023), Éter naplním po okraj svojou prítomnosťou (Galéria M. A. Bazovského v  Trenčíne, 2021) a vybrané skupinové výstavy ako Kláštor Opening "Misia: Priestor" (Štiavnické Bane, 2020), Horizonty súčasnosti (Galéria M. A. Bazovského v Trenčíne, 2019), Hala (sympózium v Trenčíne, 2015) a iné. Spolupracovala na knihe Jána Púčeka Karpaty! (2022). V roku 2019 ukončila magisterské štúdium v Ateliéri maľby III., u Rastislava Podhorského a Martina Špirca, na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Bakalársky stupeň absolvovala na Akadémií umení v Banskej Bystrici, v ateliéri Rastislava Podobu.