Róbert Bielik
SIMULOVANÉ KONKRÉTNO | SIMULATED CONCRETENESS
Kurátorka: Petra HYBLEROVÁ
Vernisáž: 19.7.2024 o 17:30 hod
Výstava: 20.07.2024 - 08.09.2024
Aktuálny výstavný projekt obsahujúci maľby vytvorené k prezentácii v Galérii Schemnitz, sa prostredníctvom troch tematických cyklov (Vyprahnutá túžba, Virtuálna realita, Smrť) zaoberá ireálnym nahliadaním na skutočnosť, ovplyvneným a skresleným cez pôsobnosť ega. Odpútanie sa od neho či jeho smrť Robert predkladá ako cestu k slobode pozbavenej od vyhraneného ponímania. Odkazuje na vplyv iluzívnej energie tzv. Mayi, tvoriacej dojmy odlišné od reálnej totožnosti. Podnecuje silnú túžbu po inak bezvýznamných ideáloch, čím sa poňatie konkrétna približuje virtuálnej realite. Stáva sa tak klamlivým zdaním skompletizovaným smrťou - jediným možným oslobodením sa od ireálna.
Presvedčenie, ktorým sa Robert v tvorbe dlhodobo zaoberá, tkvie v prelínajúcich sa náboženských teóriách buddhizmu a katolicizmu. Na základe svojich cestovateľských skúseností a pomerne dlhým časom stráveným v oblastiach Indie, Nepálu, Kambodže a i., sa pohybuje na nevšednom pomedzí médií maľby, fotografie a literatúry. S ohľadom na hĺbavú potrebu myšlienkovej reflexie samotnej existencie strieda literárne umenie s výtvarným, aj keď maľbe sa venuje aktívnejšie.
Robove básnické či prozaické debuty pracujú s témami východných a západných myšlienkových ideológií a ich vzájomnom rozhraní, čo odzrkadľuje podobizeň jeho životnej empírie a období prežitých v buddhistických chrámoch, spojenej vo všestrannom umeleckom prejave viacerých médií.
ROBERT BIELIK (1963)
životným dielom vyniká najmä pozoruhodnou koreláciu literárneho a výtvarného prejavu. Formou esejisticko-prozaických i poetických výstupov, fotografických záznamov a maľby, ktorá je momentálne najkrejventovanejším médiom jeho výstupov, praktizuje techniku manierizmu a baroka. Ich formálne prejavy aplikuje na svoju tvorbu v podobe surovo realistických vyobrazení. Primárnou témou sa tak stáva smrť z rôznych hľadísk, vníma ju ako vyslobodenie a jej opakované zachytávanie vedie k samotnému zmiereniu sa s ňou. Rovnako sa však odvíja od filozoficko-náboženských teórií a svoje myšlienkové prúdenie, vnemy a nahliadanie na realitu prehodnocuje a modifikuje práve skrze nich, čím medzi nimi zároveň lavíruje.
Robert absolvoval štúdium maľby pod vedením prof. Rudolfa Sikoru na Vysokej škole Výtvarných umení v Bratislave. Pôsobil tiež ako pedagóg na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, kde sa spolupodieľal na zostavení antologického diela slovenskej duchovnej poézie Stratená v ľaliách. V rámci maľby participoval na početnom množstve sólových i skupinových výstav na Slovensku aj v zahraničí.
Róbert Bielik | SIMULATED CONCRETENESS
The current exhibition project, comprising paintings created for presentation in the Schemnitz Gallery, deals with an unreal view of reality, influenced and distorted through the influence of the ego, through three thematic cycles (Arid Desire, Virtual Reality, Death). The detachment from it, or its death, is presented by Robert as a path to freedom free from a detached conception. He refers to the influence of the illusory energy of the so-called Maya, creating impressions different from the real identity. He incites a strong desire for otherwise meaningless ideals, bringing the notion of the concrete closer to virtual reality. It thus becomes a deceptive appearance completed by death - the only possible liberation from the unreal.
The beliefs that Robert has long been concerned with in his work are rooted in the intersecting religious theories of Buddhism and Catholicism. Drawing on his travel experiences and a considerable time spent in areas of India, Nepal, Cambodia, etc., he works in the unusual intersection of the mediums of painting, photography, and literature. In view of the profound need for thoughtful reflection on existence itself, he alternates literary art with visual art, although he is more active in painting. Rob's poetic or prose debuts work with the themes of Eastern and Western ideologies of thought and their intersection, reflecting the imagery of his life's empiricism and periods lived in Buddhist temples, combined in a versatile artistic expression of multiple media.
ROBERT BIELIK (1963)
his life's work stands out in particular for its remarkable correlation of literary and artistic expression. In the form of essayistic-poetic and poetic outputs, photographic records and painting, which is currently the most creative medium of his outputs, he practices the technique of mannerism and baroque. He applies their formal manifestations to his work in the form of rawly realistic depictions. Death thus becomes a primary theme from various perspectives, he sees it as a deliverance and its repeated depiction leads to his own reconciliation with it. However, he is also drawn away from philosophical-religious theories and re-evaluates and modifies his thought flow, perceptions and perception of reality through them, thus also lapsing between them.Robert studied painting under the guidance of prof. Rudolf Sikora at the Academy of Fine Arts in Bratislava. He also worked as a teacher at the University of Constantine the Philosopher in Nitra, where he participated in the compilation of the anthology of Slovak spiritual poetry Lost in Lilies. He has participated in numerous solo and group exhibitions in Slovakia and abroad.