Daniela Krajčová

Dózička

Kurátorka: Jana BABUŠIAKOVÁ

Vernisáž: 06.08.2021 o 19:00 hod
Výstava: 07.08.2021 - 12.09.2021

V banskoštiavnickej Galérii Schemnitz začína 6. augusta výstava Daniely Krajčovej. Z látok v domácnosti vytvára kresby a objekty, ktoré tematizujú každodennosť starostlivosti o deti a domácnosť. Ukazuje, že nie je vždy len ružová.

Názov samostatnej výstavy minuloročnej víťazky prestížneho výtvarného ocenenia Ceny Oskára Čepana Daniely Krajčovej odkazuje na rovnomennú banskoštiavnickú Facebookovú skupinu. Jej pôvodným zámerom je zdieľanie – nie predaj či výmena, ktoré sa neskôr pridružili, ale voľné ponúknutie prebytočného jedla či oblečenia, o ktoré je v prípade potreby možné i požiadať. Nesie v sebe tak aj aspekt akejsi komunitnej výpomoci a opory vo virtuálnej podobe. Skupina má podnázov ženský kruh a hoci sa neobmedzuje iba na matky, pridáva sa k nej množstvo žien na materskej dovolenke, pre ktoré funguje i ako miesto obehu detského oblečenia, z ktorého deti rýchlo vyrastajú. „Dózička“ sa tak stala symbolom javov, ktoré autorka tematizuje vo vystavených dielach na všeobecnej i lokálnej rovine.

Daniela Krajčová je autorkou, ktorá vo svojej tvorbe dlhodobo reflektuje sociálne otázky a prostredníctvom optík rozličných komunít poukazuje na ich situáciu a problémy. Vo svojej aktuálnej roli matky sa v posledných rokoch sústreďuje práve svet starostlivosti o deti. Zbavuje ho falošnej romantickosti, ukotvuje v realite a zasadzuje ho do reálií 21. storočia vrátane online komunikácie. Impulzom pre ňu je jej vlastná skúsenosť, rozširuje ju však o podobné zdieľané skúsenosti a pohľady. Výsledkom je akási správa o fungovaní matiek s deťmi vo verejnom a domácom prostredí.

Jej nositeľom sa stali domáce textílie, či už sa jedná o plienky, obliečky či detské oblečenie. Krajčová, ktorej tvorba je silno spojená s animáciou a kresbou, na nich v rytmickom slede podobnom potlači znázorňuje každodennosť, monotónnosť domácich prác a ubíjajúci multitasking starostlivosti o domácnosť a deti. V osobných mapách zachytáva aj trasy pohybu prechádzok s deťmi po známych miestach  Banskej Štiavnice, čo časť tejto rutiny mení na kreatívne využívanie verejných plôch. Inštaluje ich do priestoru, vytvárajúc pritom nielen pásy „prádla“ na šnúrach, ale aj trojrozmerné objekty a skrýše. Vracia sa pritom i k závesnému obrazu, ktorý abstraktnými štruktúrami imituje látkové vzory.

Daniela Krajčová hovorí predovšetkým o sociálnych aspektoch materstva. Matky, často izolované vo svojej zodpovednosti a starostlivosti o deti, musia pristúpiť na odlišné životné tempo. Na jednej strane vedie k prepojeniu s detským svetom v perinách, na druhej k okliešteniu možností sebarealizácie, strate kontaktov a známej sociálnej siete. Snahou Krajčovej je okrem iného poukazovať na potrebu zachovania spojenia s „vonkajším svetom“ v rámci materských povinností a obmedzení rodinného domáceho sveta. Prepojenie a túžba po podpore je zrejmá aj v popise skupiny „Dózička“: „Ženskou prirodzenosťou je zdieľanie.“ Výstava potrvá do 12. septembra.

Daniela Krajčová (*1983) v roku 2008 vyštudovala VŠVU (Katedra intermédií a multimédií, Ateliér priestorových komunikácií) a v roku 2010 animovaný film na VŠMU v Bratislave. V roku 2014 ukončila doktorandské štúdium na VŠVU, na Katedra intermédií a multimédií. V tvorbe sa dlhodobo venuje maľbe, kresbe, animácií, animovanému filmu a participačným aktivitám zameraným najmä na minoritné či diskriminované skupiny obyvateľstva. Autorka si vyberá problematické či kontroverzné témy a vzťahuje ich k skúmaniu sociálnych, ľudsko - právnych dôsledkov, osobných príbehov, ktoré sú neraz "produktom" historických skutočností. Danieline práce sú založené na reflexívnom a citlivom pozorovaní ľudí a okolia, na metóde animácie nielen vo význame výtvarnej realizácie, ale aj v zmysle aktivizácie k činnosti, živej integrácie minoritných skupín do spoločnosti. V roku 2016 bola finalistkou Ceny Oskara Čepana. Vystavovala na výstavách na Slovensku v Kunsthalle Bratislava (Strach z neznámeho, 2016; A je tu zas?, 2016), v Tranzite (Committed to Change, 2014), v SNG (Paradise Hunters, 2012) a v zahraničí (Pražské bienále, 2013; Bienale architektúry Benátky, 2012; v Budapešti, Francúzsku, Slovinsku, Estónsku, Albánsku, ai.) V roku 2019 prezentovala projekt Mapy priateľstva, vytvorený s utečencami, v galérií Altám Klamovka v Prahe a v galérií Kabinet T v Zlíne. V roku 2020 sa stala laureátkou Ceny Oskara Čepana.

TIN CAN

DANIELA KRAJČOVÁ

curator_Jana_Babušiaková

The title of this exhibition is derived from the name of a women facebook group based in Banská Štiavnica. Its initial goal was sharing – not selling or exchanging things (which was added along the way) but free will to offer excess food or clothing which people can require as well. It thus bears an aspect of community help and support in its virtual form. This facebook group name says Tin Can (the Women's Circle) and although it is not focused on women only, plenty of women on maternity leave join it and for them, it is an important place of circulation of kids clothes when they are too big to fit into them. In this way, Tin Can became a symbol of issues debated in exhibited works within the local, as well as general context.  

Daniela Krajčová is an author who continuously tackles social issues from the point of view of various communities. She often shows their real situation and problems. In her present-day role of mother she focuses on the world of child care in particular. The author gets rid of false Romanticism, anchors in reality and is based within the reality of the 21st century (comprising online communication). The basic source of inspiration is her own experience but she enlarges her view for other shared experiences and viewpoints.

The basic materials are home textiles such as bed linen, quilt covers, but also nappies and childs wear through which we can see everydayness of monotonous household chores and deceiving multitasking which goes along with a care for house and children. Daniela Krajčová also shows psychological outcomes of this kind of work – fatigue, exhaustion, frustration. Although these types of textiles remind us of body experience, their psychological and social aspect is even more important in Krajčová´s work. They allow intimate moments or sleep to happen but at the same time, someone has to care for them all the time.

Similarly to her previous work, Krajčová contextually joins the medium of drawing with the surface on which the particular drawing appears and thus she enlarges the scope of meanings. On the bed linen for example, she adds the forceful background to-do-list and creates two meaning layers. It refers to all the important things we bear in mind every day – child´s clothes, domestic duties... So the cloth is a symbol of mental load instead of the real presence of kids. And the narrative part is not about body experience either. The real body is missing in characters, they are schematic and universal as if they were from some comic book or animation and the emphasis is put on action.

In personal maps, the artist is discovering the trajectories of walks with children across well-known spaces of Banská Štiavnica. Here she changes the routine-walk into creative and active use of public spaces. She installs her drawings in the space not only creating the feeling of clothes hanging on the strings but she also creates 3D objects made of rompers and hideaways out of bed linen which destroys their initial two dimensional nature.

At the same time, she returns to a picture hanging on the wall and imitates cloth patterns on bed linen in its abstract structures. Their combining and folding creates the feeling of lattice or a labyrinth as a backdrop for the endless film of duties.   

What remains is a message about the way mothers with children live in the public as well as the private space. Daniela Krajčová speaks mainly about social aspects of motherhood and its ambivalent status in terms of women's identity. Women are often isolated in their responsibility and care for children and they have to accept a different lifepace. Which on one hand leads to connecting with a child's world represented by duvets but on the other hand it leads to losing possibility of self- realization and social isolation. Women depicted in her drawings are trying to find ways out of it through relaxation or work or at least finding mental balance.  

Krajčová´s effort is to point out the need to remain connected with „the outer world“ while struggling with home and maternal duties. The empathy and the need for support is also visible in the description of women's group Tin Can „Sharing is a part of female nature.“

Jana Babušiaková


Krajčová´s work is devoted to painting, drawing , feature films and participatory activities focused mostly on minorities or discriminated groups. The author is dealing with problematic or controversial topics and relates them to her research of social and human-rights issues and she feels that personal stories are often „products“ of historical happenings. Her works are based on reflexive and sensitive observing of people and their surroundings. She uses the animation not only as her artistic method but also in the context of activating and integrating minority groups of society.

In the year 2016, she was a finalist of Oskar Čepan Award. She had her work exhibited in Slovakia: Kunsthalle Bratislava („Strach z neznámeho“ 2016, “A je tu zas?” 2016), in Tranzit (Committed to Change, 2014), in Slovak National Gallery (Paradise Hunters, 2012) and abroad: Prague Biennale, 2013; Venice Biennale of Architecture, 2012; in Budapest, France, Slovenia, Estonia, Albania etc.) In the year 2019, she presented her project titled Maps of friendships created with refugees in Altán Klamovka Gallery in Prague and in Kabinet T Gallery in Zlín, Czech Republic. She won The Oskar Čepan Award in 2020. 

SUPPORTED USING PUBLIC FUNDING BY SLOVAK ARTS COUNCIL

Výstava: Daniela Krajčová: Dózička

Kurátorka: Jana Babušiaková

Miesto: Galéria Schemnitz,
Andreja Sládkoviča 53/2 | 96901 Banská Štiavnica

Vernisáž výstavy: piatok 6.8.2021 od  19:00 hod.

Trvanie: od 7.8.2021 do 12.9.2021 

Výstava je otvorená štvrtok – pondelok od 12:00 do 17:00 hod. alebo každý deň po telefonickom dohovore.


Z VEREJNÝCH ZDROJOV PODPORIL FOND NA PODPORU UMENIA
SUPPORTED USING PUBLIC FUNDING BY SLOVAK ARTS COUNCIL