Eva Ďurovec

Zastaviť príšeru

Vernisáž: 27. Január 2023 o 19:00 hod
Výstava 28.01.2023 - 19.02.2023

 

TRAGICKÁ DILEMA UMELECKEJ VÝSKUMNÍČKY,
KTORÁ V PEKLE ZLATEJ KLIETKY HĽADÁ, KTO SME MY A KTO SÚ ONI.

John: No, v Crotona Komúne boli také tie staré hlavy, ako nacionalisti a komies, ktorí sa vždy všade ukazovali a vždy hovorili o tom, že by sme mali všetci spolupracovať. Mali také, ja neviem, programy? Platformy? Predstavy o tom, ako by mali veci fungovať v budúcnosti? Tanečná scéna, na ktorej som bol na začiatku, nič také nemala. Jednoducho sme sa starali jeden o druhého a verili sme v to. ...V roku 2050 by ste začali počúvať ako mladí zbojníci a tweakeri opakujú niečo, čo počuli hovoriť nejakého komie z Crotona komúny, akoby o tom naozaj premýšľali. Aj ja som bol tak trochu jedným z tých deciek. ... Ale takisto som sa s nimi hádal. (Všetko pre každého, ústna história newyorskej komúny 2052 - 2072, O'Brien, & M. E. Abdelhadi, 2022, Common Notions)

Jídlo a zaměstnanost lidí v rurálních oblastech – kde se koncentrovala většina světového hladu – zůstali bez zájmu. Hlad získává politický význam jedině tehdy, přijdou-li chudí do měst a přetaví je na hněv, a tehdy hrozí-li povstání, které by zpochybnilo zákonitosti laciné přírody. Zde v buržoazní zainteresovanosti na tomto zákoně a v její potřebě udržet dělníky v klidu, nacházíme původ toho, co vešlo ve známost jako Zelená revoluce. (Dějiny světa na příkladu sedmi laciných věcí: Průvodce kapitalismem, přírodou a budoucností naší planety. Patel, R., & Moore, J. W., 2020, Neklid)

Konfrontáciu "my!" verzus "oni!" nevytvárajú masmédiá kontrolované mocnými, ale algoritmy kontrolované mocnými, ktoré nás aj vďaka identitárnej politike a zneužívaniu technológií zásobujú novými skupinami "oni!". Problémy a riešenia sú vopred dané a podávajú sa ako návnada lačným, ktorí jednak stoja proti sebe, no zároveň sú spoločne na potápajúcej sa lodi, "my a oni".

Skutočný utláčateľ Paula Freireho, sa úspešne zneviditeľnil. Je všade a nikde ako Veľká trojka, ktorá kontroluje deväťdesiat percent spoločností z akciového indexu Standard & Poor's 500 vrátane tých, investujúcich do jadrového zbrojárskeho priemyslu. Ponorenie sa do skúmania toho, kto sú skutoční “oni”, závisí od voľného času, financií, zdravia, šťastia, farby pleti, pohlavia, veku či rodinného a spoločenského zázemia. V školách sa takéto ponory vyskytujú len zriedka, pretože tam sú priestory skúmania obsadené práve izolovanými priestormi identít v lepšom prípade a v tom horšom programom pre súťaživý individualizmus, ktorý má absolventovi zabezpečiť lepší život ako tým druhým.

Prežitie obdobia pandémie, hoci rôznymi sociálnymi skupinami rôzne, však ukázalo nové možnosti a rozvinulo predstavivosť o možných budúcnostiach (spomeňme si napríklad na klesajúcu krivku emisií) a našich schopnostiach zmeniť utláčateľom nastavený trend.

Predtým než sú správy, čísla, grafy a varovania, tvoriace celkový obraz dňa, prepísané v ďalšej katastrofickej správe, zapíšu sa do siluet rastúceho tela. Poznámky o telesnom a psychickom vývoji, jeho novo nadobudnutých schopnostiach, sa miešajú so spoločensko-politickým popisom udalostí matky na rodičovskej dovolenke.

Časová os prechádza tromi telami zakreslenými v hrncoch: moje telo 1981 – 2040, telo mojej starej mamy 1921 – 1980 a telo jej starej mamy 1860 – 1920. Sleduje trend vývoja krízy od riadeného k neriadenému kapitalizmu a s ním spojenú ekologickú katastrofu.

Autorka sa zamýšľa nad úlohou umelkyne výskumníčky, ktorá prezentuje nečitateľné poznatky. Snaží sa vypočítať, koľko životov treba zaplatiť za vlastné bádanie, pretože vzdelanie je sloboda, ale zároveň je táto sloboda postavená na kostiach iných.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Neustart Kultur.

John: Well, Crotona Commune had these old heads, like nationalists and commies, who were always showing up everywhere and always talking about how we should all work together. They had these, I do not know, agendas? Platforms? Ideas of how things should work in the future? The dance scene I was in initially had none of that. We just took care of each other and believed in that. …By 2050 you would start hearing like young thugs and tweakers repeating something they had heard a commie from the Crotona Commune say, like they were really thinking about it. I was kind of one of those kids too. .. But I’d also argue with them.
— Everything for Everyone, An Oral History of the New York Commune 2052-2072, M. E. O’Brien, & Eman Abdelhadi, 2022, Common Notions

Food and employment for people in rural areas – where most of the world’s hunger is concentrated – remains unaddressed. Hunger becomes politically significant only when the poor come to the cities and turn it into anger, and when there is a threat of an uprising to challenge the laws of cheap nature. Here, in the bourgeoisie’s interest in this law and in its need to keep the workers quiet, we find the origin of what has come to be known as the Green Revolution.
— A History of the World in Seven Cheap Things: A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet, Rajeev Charles Patel & Jason W. Moore, 2020, Verso

The confrontation of “we!” versus “them!” is not created by the mass media controlled by the powerful, but by algorithms controlled by the powerful, which, thanks to identity politics and the misuse of technology, supply us with new groups of “them!”. Problems and solutions are pre-determined and fed as hook bait to the hungry, who on the one hand are standing against each other, but at the same time are together on a sinking ship,
“us-and-them”.

The actual Paul Freire’s oppressor, has successfully made himself invisible. He is everywhere and nowhere just like the Big Three, who control ninety percent of the Standard & Poor’s 500 companies, including those investing in the nuclear weapons industry. Immersing oneself in an exploration of who the real “they” are, depends on free time, finances, health, luck, skin color, gender, age or family and social background. Such immersions rarely occur in schools, where the spaces of exploration are occupied by the very isolated spaces of identities, at best, and at worst, by an agenda for competitive individualism designed to ensure that the graduate will have a better life than the others.

However, surviving the pandemic period, although differently by different social groups, has shown new possibilities and developed imaginations about possible futures (think of the falling emissions curve or the expropriation petitions, for example) and our abilities to change the trend set by the oppressors.

The timeline passes through three bodies drawn in pots: my body 1981 – 2040, my grandmother’s body 1921 – 1980, and her grandmother’s body 1860 – 1920. It traces the trend of the crisis from managed to unmanaged capitalism and the ecological catastrophe associated with it.

The author reflects on the role of the artist-researcher who presents unreadable knowledge. She tries to account for how many lives have to be paid for her own research, because education is freedom, but at the same time this freedom is built on the bones of others.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Eva Ďurovec vyštudovala priestorové stratégie (Raumstrategien) na umeleckej škole KHB Weissensee v Berlíne u Alice Creischer, Andreasa Siekmanna a Stephana Morscha. Bola študentkou WHW Akademija v Záhrebe v roku 2021. Vo svojej práci sa zaoberá životným priestorom a životných naplnením v kontexte sociálnej, ekonomickej a ekologickej krízy, otázkami moci korporácií, korupcie a ich dôsledkami na krajinu, ľudí a zvieratá. Vytvára objekty, spájajúc autobiografické texty alebo denníkové zápisky s globálnymi a lokálnymi témami. Jej publikácia Nové formy myšlienkových máp (New Mindmapping Forms) sa umiestnila na shortliste Stiftung Buchkunst za najlepší nemecký knižný dizajn za rok 2022. Žije a pracuje v Berlíne a v Košiciach.