Kristína Kerekešová
Jakub Mlynarčík

Medzipriestor

Kurátorka: Martina IVIČIČ

Ako možno zobraziť niečo, čo vnímame vo vnútri našej duše? Nie myšlienkovú mapu mysle, ale obraz duše. Výstava Medzipriestor predstavuje tvorbu dvojice autorov, ktorých spojilo štúdium a spoločné úvahy o umení prerástli do hlbšej vzájomnej priazne. Kristína a Jakub uvažovali spoločne o tvorbe, odtláčali svoje torzá a preplietali spoločné príbehy do mäkkých tvárnych artefaktov. Ich vzájomne zdieľané hodnoty a princípy hlbšieho vnímania života sa im stali základom prirodzene sa prelínajúcich výtvarných postupov.

Zjavným prepájajúcim prvkom v ich tvorbe je práca s prírodným materiálom a jeho štruktúrou. Organické tvary sú zreteľné v Jakubových figúrach aj v Kristíniných torzách a objektoch. Obaja veľmi citlivo a vnímavo pristupujú nielen k tvorbe, ale spája ich aj vedomé napojenie sa na hlbšie životné hodnoty. Kristína vychádza zo záujmu o ľudovú mágiu, rituály a šamanizmus, v ktorých nachádza významové paralely. U Jakuba sa výraznejšie prejavuje uvažovanie o osobnej slobode prostredníctvom psychoanalýzy.

Kerekešová vytvára energeticky stimulujúce prostredia, ktoré pôsobia ako intímny meditatívny priestor. Práca s textilom, drevom a prírodnými vláknami jej poskytuje materiálové zázemie pre expanziu energie do priestoru. Tká a všíva rastlinné a zvieracie vlákna i ľudské vlasy a používa prírodné farbivá, aby zachytila všadeprítomnú prepájajúcu esenciu. Voľbou týchto materiálov vyjadruje súznenie s prírodou, uvedomujúc si dočasnosť a pominuteľnosť vecí, bez nároku na ich absolútne vlastníctvo.

Jej záujem o poznanie esencie bytia vychádza z prirodzenej zvedavosti a túžby nájsť duchovné významy vo svete, ktorého ekonomické a ekologické systémy sú v stave neustáleho ohrozenia a rozkladu. Toto uvažovanie rozvíjala aj vo svojej bakalárskej práci s názvom Zachytávanie energií.

Inštalácia s názvom Uzemnená tvorí priestorovú dominantu výstavy a je vytvorená z vlny, bavlny, ľanu, hliny a vosku. V diele prehodnocuje svoju doterajšiu tvorbu, ktorá sa uberala k čisto duchovným sféram. V súčasnosti nachádza skutočné uzemnenie a zakorenenie v prírodnej matérii, predovšetkým hline. Vo výstavnom priestore sa objavujú aj keramické prvky odkazujúce na gemerskú tradíciu paličkovanej čipky. Autorka pri ich tvorbe pracuje s hlinou z rodného Gemera, ktorá jej dáva priestor na ukotvenie vlastnej integrity. Pôda nasiaknutá ľudskými príbehmi a osobnou históriou otvára príležitosť na uvedomenie si vlastného pôvodu. Dielo Zvuk gemerskej hliny sa rozoznieva jemným klopkaním paličiek o keramické misky.

Telo a jeho morfológia sú kľúčovým vizuálnym prvkom v maliarskej tvorbe Jakuba Mlynarčíka. Veľkoformátové obrazové kompozície prelínajúcich sa antropomorfných tvarov sa neukončujú. Naopak, autor premazávaním prelínajúcich sa plôch zámerne narúša zreteľnosť línií. Aj napriek tomu v Mlynarčíkových dielach cítiť autentickú túžbu po porozumení a absolútnom uchopení anatómie a telesnosti.

Modelácia a spájanie viacerých pohľadov na figúru vyvoláva niekedy až stereoskopický priestorový efekt. Mlynarčíkova technika vychádza z pozorovania svetelných odrazov a iných optických javov. Svoj záujem smeruje k psychoanalýze a psychoterapeutickým metódam, s ktorými experimentuje pri pozorovaní a zachytávaní častí ľudského tela. Vychádza z psychológie Carla Rogersa a existenciálnej filozofie Jeana-Paula Sartra.

Maliarsky diptych Search for a message tvorí kombinácia gestickej kresby uhlíkom, zošívaných vrstiev látky a niťovej kresby. Zošívanie viacerých kusov tkaniny je signifikantným výrazovým prvkom v diele Softscape. Mlynarčík tu nadpája, odoberá a mnohonásobne vrství časti tkaniny a vizualizuje paralelné reality.

Autor prikladá dôležitý význam aj výberu podkladových farieb. Zaujíma sa o ich subjektívny vplyv na ľudské zmysly v kontexte vnímania farieb. V diele Situation N tvorí podkladový základ jemná fialová farba, ktorú si autor v psychologických úvahách spája s nádejou. Premyslená symbolika jemných podkladových farieb dáva vyniknúť systematicky navrstveným fragmentom ľudskej figúry.

Mlynarčíkove dielo Kiki´s freedom bolo do veľkej miery ovplyvnené nažívaním v spoločnom (medzi)priestore s Kerekešovou. Cieleným vrstvením uhlíkovej kresby vzniká viacvýznamová antropomorfná kompozícia. Psychologická hĺbka diela z cyklu Slobody naráža na neustálu dynamiku ľudských rozhodnutí.

Na výstave sa objavuje aj ženské a mužské torzo, ktoré vytvorila Kerekešová z bavlny a vosku. Tieto symbolické odtlačky fyzickej existencie dvoch blízkych ľudí rozprávajú ich príbeh a stávajú sa vchodom do spoločného metafyzického priestoru.

Výstava Medzipriestor zhmotňuje vzájomné súznenie autorov, ktorí vytvorili kompaktný, organický, otvorený priestor pre individuálne vnímanie a hlbšie precitnutie nad rámec základných ľudských vnemov. Prihovára sa k nám autentickým a úprimným výtvarným jazykom oboch autorov.

Kristína Kerekešová je absolventkou bakalárskeho študijného programu Maľba-Grafika na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Počas štúdia sa zúčastnila študijných pobytov na Universidad Miguel Hernández de Elche - Facultad de Bellas Artes v Altei v Španielsku (2022) a na Akademii Sztuk Pięknych vo Varšave v Poľsku (2023). Svoju tvorbu prezentovala na viacerých tvorivých sympóziách a skupinových výstavách, ako napríklad „Gotická cesta Zabudnuté dedičstvo“ (kostol v Kesovciach, 2024), „Tvor“ (Sečovce, 2024), „Ťažisko“ (Prešov, 2024) „Iné quality“ (Banská Bystrica, 2021) či „Spomienky na prítomnosť“ (Hájovňa Červená studňa, Banská Štiavnica, 2023) a ďalších. V roku 2024 mala samostatnú výstavy „ONG NAMO“ (Galéria Rozkvet, Banská Bystrica) a „Svetlá Duše“ (KC Kláštor, Rožňava, 2023). Spolu s Jakubom Mlynarčíkom sa nedávno zúčastnili Festivalu Kvantum v Podhradí (organizátor Nástupište 1-12) a medzinárodného maliarskeho sympózia Bridging Borders by Culture v Baia-Sprie (Rumunsko).

Jakub Mlynarčík je čerstvým absolventom Akadémie umení v Banskej Bystrici. Počas štúdia absolvoval študijný pobyt na Akademii Sztuk Pięknych vo Varšave v Poľsku. Vo svojej maliarskej tvorbe sa zameriava predovšetkým na figúru. Fascinuje ho pohyb, vrstvenie, pôvod a pamäť materiálov, ktoré aktívne využíva vo svojich dielach. Prostredníctvom svojej tvorby sa venuje autobiografickým, sociálnym a psychologickým témam, ako sú identita, osobnosť a sloboda. Mlynarčíkova tvorba bola prezentovaná na samostatných aj skupinových výstavách na Slovensku a v zahraničí, vrátane „Z kola von“ (Galéria Ťažisko, Prešov), „Interreg Next“ (Mons Medivs, Baia Sprie, RO), „Obraz doby“ (Galéria 19, Bratislava), „Launch A4 Zine“ (A4 – Priestor súčasnej kultúry, Bratislava, 2024), „Dare to know“ (Stredoslovenská Galéria, Banská Bystrica, 2024), „Human like (Jakub Mlynarčík, Allen Mack)“ (Stoł Powszechny, Varšava, PL, 2024), „Ťažisko“ (Prešov, 2024) a „Tvor“ (Obchodný dom Dargovských hrdinov, Sečovce, SK, 2024), a iných.


Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Supported using public funding by Slovak Arts Council