Vlasta Žáková

Sladká temnota

Kurátor: Vladimír BESKID

Vernisáž: 07.07.2017 o 19:00 hod
Výstava: 08.07.2017 - 20.08.2017

Galéria Schemnitz predstavuje Vlastu Žákovú (1981) – výraznú postavu slovenskej scény v experimentálnej práci s textilným materiálom (od ručnej kresby niťami a látkových krajín, cez mäkké skulptúry až po digitálne vzory) a jeho intermediálnymi presahmi smerom k odevnému dizajnu, maskám, fotografii a akčnému umeniu. 
U Vlasty Žákovej prvotne vznikali nepokojné textilné krajiny s rozličnými povrchmi a textúrami, často všívaná sivá kvetena – „mŕtva lúka v čiernom lese“ (Odraz vnemu, 2007; Bezpečie smútku, 2010). Druhou jej silnou líniou bol rozsiahly cyklus „Párty“ – nekonečné tančeky, bujaré večierky mladistvých s nadmierou alkoholu a sexuálnych výziev. Tu autorka vystupuje v úlohe pozorovateľa, prísediaceho pri stole nekontrolovanej zábavy, drsných gest a nerestí (Narodeninová párty, 2008; Bez obmedzení, 2009). Postupne pribudli mäkké textilné plastiky takmer v životnej veľkosti zobrazujúce ľudí po veľkej párty, zatlačených do kúta svojej osamelosti – postavy sediace, plačúce, fajčiace, ktoré „keď sa zdvihnú, pôjdu domov“ (Lilith v akcii, 2009; Fajčiaca, 2010). Toto vykročenie do priestoru, vstup do 3D sveta prinieslo autorke aj posun k vytváraniu oživených figurálnych prostredí, k pohybu a performance. Všetko to osvetlené UV svetlom prináša ultrafialový svet, ktorý vysáva bielu a vytvára alternatívny imaginárny svet (Vševidiaca, 2012; The Crowd, 2013). Žáková čoraz jasnejšie otvára zadné dvere do temných novogotických komnát našej mysle. Tu sa stretávajú „čierne labute“ s „padlými anjelmi noci“, tu sa prebúdza jej „vlk vo mne“.  

V aktuálnej sérii prác sú u nej časté presahy do iných médií a oblastí umenia (odevný dizajn, masky, performance, živá plastika a pod.).  Najmä spolupráca s mladými fotografmi (Michaelou Knížovou a Jánom Ďurinom) modeluje nového „kríženca“ médií s inscenovanou podobou výsledného diela – podmanivé ručné  textilné práce a ich filtrovanie technickým aparátom. Tak vzniká „sladká temnota“ uprostred jasného dňa. Podivné bytosti noci, každodenní čarodejníci nás s trochou teatrálnosti uvádzajú do bezpečného prístavu smútku, nostalgie a možno aj trochu do teroru hororu (Sisters of Mercy, 2014; Adam, Adam a jablko, 2015). U Žákovej vždy nájdeme istú skicovitosť, fragmentárnosť a uvoľnenosť v tom začarovanom lese expresie a emócie. Tu kraľuje ručná niťokresba, maľbaštruktúrami vykrojených látok, ale aj tanec stehov šijacieho stroja a žakárové vzory digitálnych strojov.  Tak vzniká jej nový výtvarný svet ako vyšitý...                                           

Mgr. art Vlasta Žáková ArtD. (nar. 1981 v Rožňave). Absolventka Katedry výtvarných umení a intermédií FU TU v Košiciach (2000-06) a doktorandského štúdia na VŠVU v Bratislave (2013-17). Ocenenia: 2008 a 2010 – finalistka Ceny 333, Národná galéria Praha; 2009 – Cena poroty, bienále Skúter II GJK Trnava; 2007 – Cena Ego Art Bratislava; Rezidencia: Red Gallery Londýn 2013, v rámci programu K.A.I.R. Košice 2013; Samostatné výstavy (výber): 2017 – Chyba kópie, MVL Košice; 2016 – Tiene raja, GMB Bratislava;  2013- Ultraviolet Movement, Red Gallery Londýn, repríza Kulturpark Košice 2014; 2012 – Horkou jehlou, Galéria Ladislava Sutnara Plzeň;  Kolektívne výstavy (výber): 2017 – Ko-shické metro, Galéria Emila Filly Ústí nad Labem; 2016 – Living Memory, Kunst Museum Knut Skinnarland Rauland; YTAT – Young Textile Art Triennial Lódź;  2015 – Tekutá múza, SNG Bratislava; 3. Dunajské bienále Danubiana Bratislava. 

Schemnitz Gallery presents Vlasta Žáková (1981), a significant figure among Slovak artists doing experimental work with textiles (from yarn drawings and landscapes made of fabric, through soft sculptures, to digital patterns) and its intermedial overlaps with clothes design, masks, photographs, and action art.                         

Initially, Vlasta Žáková created restless textile landscapes with various surfaces and textures, often with appliquéd grey flowers – “dead meadow in black forest” (Reflection of Perception, 2007; The Safety of Sorrow, 2010). Her second strong line of work was a quite extensive series entitled Party – endless dances, wild parties of youngsters with an excess of alcohol and sexual challenges. Here, the artist took up the role of an observer, sitting at the table of uncontrolled entertainment, rough gestures and vices (Birthday Party, 2008; Without Limits, 2009). Gradually, the artist’s portfolio was extended by almost life size soft textile sculptures, showing people after a big party, pushed into a corner of their own solitude –figures sitting, crying, or smoking, who “when they get up, will go home” (Lilith in Action, 2009; She Smokes, 2010). This step into physical space, this entering into the 3D world, led the artist to creating animated figural environments, to movement, and to performance. All this illuminated with UV light conveys an imaginary ultra-violet world void of white (The All Seeing, 2012; The Crowd, 2013). Žáková is ever more clearly opening the back, neo-gothic, chambers of our minds. Here “black swansmeet with the fallen angels of night”; here, her “wolf in me” awakens. 

In her current series, there is frequent interlacing with other media and art fields (clothes design, performance, life sculptures, etc.). It is mainly her cooperation with young photographers (Michaela Krížová and Ján Ďurina), which models a new “crossbreed” of media, resulting in an on-stage type of artwork – enchanting hand-made textile work filtered through technical apparatus. This is how “sweet darkness” arises in the middle of a bright day. Strange creatures of the night, these ever-present wizards lead us, a bit theatrically, to the safe harbours of sorrow, nostalgia or, alternatively, perhaps, into terror (Sisters of Mercy 2014; Adam, Adam and the apple, 2015). Regardless of our responses, we always find features of sketching, fragmenting, and a relaxed attitude in her enchanted forest of expression and emotions. Here reign the hand-made yarn drawing, the constructed painting from cut-out fabrics, the dance of the sewing machine’s stitches, and the jacquard patterns of digital machines. Thus she creates her new, and perfectly stitched, realm of fine-art …            

Mgr. art Vlasta Žáková ArtD. (born 1981 in Rožňava). She graduated from the Faculty of Arts of the Technical University in Košice (2000-06) and completed her Ph.D. studies at the Academy of Fine Arts in Bratislava (2013-17). Awards: 2008 and 2010 – finalist of the Prize 333, National Gallery in Prague; 2009 – Jury Prize, Biennale Skúter II, Jozef Koniarik Gallery in Trnava; 2007 – Ego Art Bratislava Award; Residence: Red Gallery London 2013, as part of the programme K.A.I.R. Košice 2013; Individual exhibitions (selection): 2017 – Copy Error, MVL Košice; 2016 – Shadows of EDEN, Bratislava City Gallery;  2013 – Ultraviolet Movement, Red Gallery London, reprise in Kulturpark Košice 2014; 2012 – With a Red-Hot Needle, Ladislav Sutnar Gallery, Plzeň;  Collective exhibitions (výber): 2017 – Ko-shické metro, Emil Filla Gallery in Ústí nad Labem; 2016 – Living Memory, Kunst Museum Knut Skinnarland Rauland; YTAT – Young Textile Art Triennial Lódź;  2015 – Liquid Muse, Slovak National Gallery Bratislava; 3. Danube Biennale in Danubiana, Bratislava.


Z VEREJNÝCH ZDROJOV PODPORIL FOND NA PODPORU UMENIA
SUPPORTED USING PUBLIC FUNDING BY SLOVAK ARTS COUNCIL