Aeronoos

SUBHUMÁNNE SPIRITUÁLNE NÁROKY, ALEBO EVOLÚCIE PIER 

András Cséfalvay

kurátor: Juraj Čarný

Touto výstavou uzatváram dvojročné obdobie spolupráce s Galériou Schemnitz, ktoré verím, že bolo obojstranne naplňujúce. Ako kurátora ma vždy lákajú netradičné výzvy a možnosti spolupráce, v ktorých vidím potenciál rastu, ale aj prezentácie autorov, ktorí by podľa môjho názoru mali dostať viac priestoru na komunikáciu s publikom.  

V Galérii Schemnitz som našiel na slovenské pomery nadštandardne motivovaný tím, ktorého členovia sa venujú svojej práci s mimoriadnym nasadením, profesionalitou a zároveň pokorou a láskou. Návštevnosť Galérie Schemnitz ľahko prevýši mnohé porovnateľné bratislavské galérie. Viac ako počty návštevníkov ma však zaujali hĺbka a úprimnosť rozhovorov, ktoré som mal s tímom i hosťami galérie . Ako kurátor som dostal ponuku, ktorú si dodnes denne závidím. Fundraising, PR, produkciu, ekonomiku, inštalovanie aj prevádzku zabezpečovala galéria a ja som sa po prvýkrát v živote mohol sústrediť na skutočnú prácu kurátora. Nielen to, dlhé roky som v dobrom závidel kamarátom, ktorým sa Štiavnica stala novým domovom a ja som vďaka Galérii Schemnitz mohol aspoň nakrátko vyskúšať, aké to je žiť v tomto výnimočnom meste. 

Výstavou Andrása Cséfalvaya uzatváram dvojročný kurátorský program, v rámci ktorého som mal možnosť v Galérii Schemnitz predstaviť nasledovných autorov: Lucia Dovičáková/Matúš Lányi; Ivana Šáteková/Jiří David; Pavel Mrkus/Tomáš Rafa; Kristína Mesároš; Olja Triaška Stefanovič/Ján Triaška; Roland Farkas; Zdena Kolečková. Dramaturgicky som pripravil niekoľko vzdelávacích programov a napríklad v rámci diskusných formátov som predstavil Kateřinu Šedú; Zuzana Duchová potom skupinu Kundy Crew a Richard Gregor Martina Knuta. Čaká nás ešte Ilona Németh, Peter Meluzín v podaní Miry Sikorovej – Putišovej a Otis Laubert. Začali sme Premenou vody na víno a pokračovali Neaktivistickou výstavou, Miznúcimi kódmi, Spomienkami na budúcnosť, výstavami Čas, Bank of the Future Limited a Messenger urbánních krás. Venovali sme sa témam ekologickým, rodovým, náboženským, spoločenským aj politickým, aby sme dnes urobili resumé v spolupráci s archeológom budúcnosti Andrásom Cséfalvayom. 

Aeronoos – subhumánne spirituálne nároky, alebo evolúcie pier je výstava, ktorej názov môže na prvé počutie pôsobiť neuchopiteľne, ale ak ste už výstavu videli, uznáte, že tomu nie je celkom tak. Ako povedal Roman Ondák: „Súčasné umenie nie je elitné, len nie je určené pre masy.“ András Cséfalvay tvorí pre inteligentného a vzdelaného diváka, ktorý je ochotný rozmýšľať a študovať, ale má aj isté intelektuálne predpoklady, aby dokázal s umeleckými dielami nadviazať dialóg. Andrása by sme pokojne mohli označiť za polyhistora. Svoje diela aj výstavy komponuje s mimoriadnou precíznosťou a uplatňuje poznania z mnohých oborov. Miluje filozofiu, teológiu, hudbu, históriu, matematiku. András Cséfalvay je spisovateľ, režisér, storyteller, hudobník aj filozof v jednej osobe. Vo svojej tvorbe sa nevyhýba spoločensky dôležitým témam, venuje sa alternatívnemu rozprávaniu príbehov, v ktorých zastupuje všetky druhy minorít – u zvierat, ľudí, vecí, alebo ticha.
Po bankovej pobočke Rolanda Farkaša a katastrofickom ekologickom laboratóriu Zdeny Kolečkovej pretvoril András Cséfalvay Galériu Schemnitz na expozíciu fiktívneho prírodovedeckého múzea.

Presúva nás v čase – do dávnej minulosti, alebo vzdialenej budúcnosti a rozpráva príbeh o perí, ako evolučnom nástroji. Multimediálnou výstavou (maľbou, objektami, videom aj zvukmi) nám predstavuje dinosaurov, ktorí sa rozhodli, že sa naučia lietať.  


A čo ste dnes vy urobili preto, aby ste sa naučili lietať? 


Juraj Čarný


Aeronoos – sub-human spiritual demands, or evolutions of feathers is an exhibition, the name of which may sound incomprehensible at first hearing, but if you have already seen the exhibition, you must admit that it is not completely like that. As Roman Ondák said: “Contemporary art is not elite, it is just not intended for masses.” András Cséfalvay creates for an intelligent and educated viewer, who is willing to think and study, but also that have some intellectual prerequisites needed to start a dialogue with artworks.

We could, no problem, label András a polymath. He composes his works and exhibitions with extraordinary precision, implementing knowledge from a number of fields. He loves philosophy, theology, music, history, mathematics. András Cséfalvay is a writer, film director, story teller, musician and philosopher in one person. He does not avoid topics of social importance, he does alternative storytelling, speaking for all kinds of minorities – in the world of animals, people, things, and silence.

After Roland Farkas’s branch of a bank and Zdena Kolečková’s catastrophic ecological laboratory, András Cséfalvay has transformed Schemnitz Gallery into an exposition of a fictive museum of nature. He moves us in time – into the far past or remote future, telling us a story about feathers as an evolutionary tool. Through a multi-media exhibition (paintings, objects, videos and sounds), he will present to us dinosaurs that wanted to learn to fly.

And what did you do today to learn to fly? 

Juraj Čarný

András Cséfalvay - Aeronoos