Dušan Zahoranský
Ťažba predstáv
Kurátor: Václav Janoščík
Vernisáž: 9.5.2025 o 19:00 hod
Výstava: 10.5.2025 - 2.6.2025
Naša realita je utváraná produkciou a cirkuláciou (ekonomických, estetických, spoločenských alebo kultúrnych) hodnôt. To ako sa tieto hodnoty vytvárajú alebo merajú je pritom veľmi nejasné, spojené s radom fikcií, mýtov a mystifickácií. Produkcia hodnôt je dokonca založená na týchto predstavách a fikciách. Napríklad papierové peniaze vo vašom vrecku, rovnako ako kryptomeny, stoja na našej zdieľanej viere, že svoju hodnotu majú, napokon podobne ako umenie, priateľstvo či celé naše životy.
Dušan Zahoranský sa v celej svojej tvorbe zaoberá práve touto tvorbou významu a hodnôt, na základe fiktívnych predpokladov. Dekonštruuje systémy fikcie, ale tiež sa snaží ukázať silu umenia tiež vytvárať tieto predstavy. Na výstave prvýkrát spojí hneď niekoľko cyklov, ktoré experimentujú s ťažbou predstáv. Ide napríklad o fiktívne telefónne rozhovory, vymyslené slová a ich podprahové významy, alebo portréty šedej špekulatívne-kapitálovej oligarchie dneška.
Dušan Zahoranský
je český vizuálny umelec a sochár, ktorého tvorba často skúma prienik verejného priestoru, každodenných objektov a poetických intervencií. Kombinujúc konceptuálnu precíznosť s hravou vnímavosťou, Zahoranský premieňa obyčajné na tiché a prekvapivé inštalácie, ktoré divákov pozývajú prehodnotiť to, čo považujú za známe. Jeho projekty často stierajú hranice medzi sochou, performanciou a sociálnym komentárom.
link: Dušan Zahoranský
-
Ceny a štipendijné pobyty:
2019 „Danube Art-Lab“ – štipendijný pobyt Regensburg, Nemecko
2018 „Finalisté České ceny za architektúru“ – realizácia detského ihriska (společne s Rusina/Frei architekti)
2002 Artists in Residence – štipendijný pobyt Vídeň, KulturKontakt Rakúsko
2001 Finalista súťaže pre mladého výtvarného umelca a umelca - Cena Oskara Čepána
1998 Cité internationale des arts Paris - štipendijný pobyt Paríž, Francúzsko
1997 Finalista súťaže „Mladý výtvarný umelec roku 1997“ Slovenská Republika
Cena „Cena Stredoeurópskej kultúrnej iniciatívy za rok 1997“ z roku 1997
Inštitút pre podunajskú oblasť a strednú Európu, Vídeň, Rakúsko
1996 Finalista súťaže „Mladý výtvarný umelec roku 1996“ Slovenská Republika
1996 „Pépiniére program“ – štipendijný pobyt - Cork, Irsko
Samostatné výstavy - výber:
2020 „Search and Rescue“ donumenta eV, Regensburg, Nemecko
2019 „Práca na budoucnosti“ (s Pavlou Scerankovou), Fait Gallery, Brno, Česká republika
2017 „The Small Talk“, objekt vo verejnom priestore, Galéria NoD, Praha, Česká Republika
2016 „Mohol som rovno zapáliť“ (s Florianem Slotawou), Drdova Gallery, Praha, Česká republika
„Ministerstvo múdrosti po boji“ (s Pavlou Scerankovou) Centrum súčasného umenia Batumi, Gruzie
2015 “Básnická sbírka” Galéria TIC, Brno, Česká Republika
„Repríza“ Galéria Kiv, Praha, Česká Republika
„Přání“ ProLuka, Čtyři dny a Start Vršovice, Praha, Česká Republika
2013 “Slovo dalo Slovo” (s Robertem Šalandou) MeetFactory, Praha, Česká republika
2012 „Lingvistický krúžok“ Galéria Slovenského Inštitútu v Prahe, Česká Republika
„Manifest“ Galerie Pavilon, Praha, Česká republika
„Kabinet lingvistického krúžku, Galerie 207, VŠUP, Praha, Česká Republika
2010 „Necenzurovaná verze“ Karlín Studios Gallery, Praha, Česká Republika
2009 „Tu a teraz“, East Gallery, Oxford, Miami University, Ohio, USA
“Fuck you!Me?Yes you”, Benzinka - Slaný, Česká Republika
2008 “Off Course” hosté FMSW, Meet Factory, Praha, Česká Republika
„Souvenirs“ (s P.Scerankovou) Make Up Gallery, Košice, Slovenská Republika
2006 “Tajenka” Galerie Jelení, Praha, Česká Republika
2005 “Jak se to vezme...” Univerzitní Galerie, Plzeň, Česká Republika
2004 „Compilation 2112m² Europe“, PROLEANs, Hainburg, Rakúsko
2001 „Telenovela“ Cik-Cak Centrum, Bratislava, Slovenská Republika
2000 „Časování“ Galerie 761, Ostrava, Česká Republika
„Osobní mytologie“ Mestská Rimavská Sobota, Slovenská Republika
„300 000 000 rokov“ Galéria Priestor, Bratislava, Slovenská Republika
Skupinové výstavy - výber:
2022 „Mikroklíma / Vzdelávanie“ Tbiliské 4. trienále, Gruzínsko
„Někdo jiný, niekde inde, niekedy inokedy“ 4+4 dni, Praha, Česká Republika
2021 „Terapie města“ M3 festival, Praha, Česká Republika
2020 „Dystopický realismus“ Galerie Kurzor, Praha, Česká Republika
2019 „Kuna nese nanuk“, Galerie 8mička, Humpolec, Česká Republika
„Posledných 30 let emancipace“ GAVU, Klementinum, Praha, Česká Republika
2017 „Into The Mo“ Kunstahalle LAB, Bratislava, Slovenská Republika
„Re-kreácia“ Galéria Mikuláša Bazovského, Trenčín, Slovenská Republika
2016 „Travellings“ Lieux Publics, Marseille, Francúzsko
„Pristávací manévr“ Galéria Jana Koniarka, Trnava, Slovenská Republika
„XXL pohľadov na súčasné slovenské výtvarné umenie“ GASK, Kutná Hora, Česká Republika
2015 „Trojmostí“ (S Pavlou Scerankovou), ZEN PLZEŇ, Plzeň EHMK 2015, Česká republika
Galéria „Teserakt“ AMU, Praha, Česká republika
„Šifra, číslo, znak“ Galerie NTK, Praha, Česká Republika
„Něha“ Hauch Gallery, Praha, Česká republika
festival „4 + 4 dni v pohybe“, Praha, Česká republika
„Ten dům sem nepatří “ Galerie Karlín Studios, Praha, Česká Republika
„Homo Creatuzs“ Make Up Gallery, Tabačka Kulturfabrik, Košice, Slovenská Republika
2014 „To snad ani nemůže být pravda“, Galerie Emila Filly v Ústí nad Labem, Česká Republika
„Chléb, hry a umění“ Galerie Města Třinec, Česká Republika
„Kukačka 5“ Festival umění ve veřejném prostoru Ostrava, Česká Republika
„Svět práce“ Galerie TIC, Brno, Česká Republika
“Pracoviště” GAMU, Praha, Česká Republika
„O stoličke“ 9. medzinárodné bienále fotografie a vizuálneho umenia, Liége, Belgicko
2013 “Žena na měsíci” (hosť s Pavlou Scerankovou), Galerie Města Prahy, Česká republika
“Problém je tu” – Festival 4+4 dny v pohybu, Praha, Česká Republika
“Minimální trvanlivost”, Galéria Emila Fillu, Ústí nad Labem, Česká Republika
“Výročí” (s Pavlou Scerankovou), Galerie 35m, Praha, Česká Republika
2012 „OSTROVY ODPORU“ medzi prvou a druhou modernosťou 1985-2012, NG,Praha,Česká Republika
„FILM. Réžia Artists, Nitrianska Galéria, Slovenská Republika
"Prvok F." Moravská galerie v Brně, Česká Republika
„4 + 4 dny v pohybu“ - 17. mezinárodní festival současného umění, Praha, Česká Republika
„Maloval hlavolam“ Galerie NoD, Praha, Česká Republika
„Kapesní tůně“ Galerie Pana Štovíčka, areál Vlněna, Brno, Česká Republika
„Doma“ trvalá realizácia v architektúre pre festival Biela noc 2012 v rámci kampane
Košice Hlavné Mesto Kultúry 2013, Slovenská Republika
2011 “Spare room” Galéria Inda, Budapešť, Maďarsko
„Vystavovatel a jeho diváci“ Dům umění města Brna, Česká Republika
„GASK“, zásah do verejného priestoru Kutná Hora, Česká Republika
Každá kultúra a ekonomika, všetky hodnotové systémy sú postavené na viere a jej investícii do vecí, fikcií a ideí. Kým v našej minulosti tieto fikcie boli viazané na mytologické, náboženské alebo magické predstavy, dnes ich prepletáme iba na pohľad racionálnejšou a pevnejšou ekonomikou.
Ekonomika sa netýka len cirkulácie peňazí, tovaru alebo práce, ale aj konštrukcie významu. To, čo sme schopní a neschopní povedať, čo považujeme za krásne, dôležité, zdieľateľné alebo neľudské, podlieha pravidlám, alebo systému.
Aby sme nešli len po týchto líniách a neprodukovali dominantný alebo stereotypný jazyk, musíme (prekvapivo namáhavo) zneužiť jeho funkcie, nájsť nové cesty alebo uhly, dať tvar nášmu nesúhlasu ako aj radosti z obnovenia jeho kreatívnej sily.
Takto pracuje Dušan Zahoranský. Jeho cieľom je sublimovať jeho vlastné zápasy s komunikáciou a životom v 21. storočí; skúma rôzne spôsoby, akými používame jazyk, myslenie a komunikáciu. Jeho diela oživujú našu schopnosť hrať sa s významom, nájsť napohľad okrajové posuny a ťažiť z nich idey.
V našej výstave Ťažba predstáv predstavuje 5 cyklov svojich diel.
Fiktívne aktivity - Prvý cyklus prezentuje v startupovom štýle jednoduché práce, ktoré by bol ochotný prevziať vo vašom mene (ako “najdem zástupný cieľ vašej frustrácie“).
(Tvar) fiktívnych slov - Druhý ohýba našu predstavivosť na vytvorenie nových tvarov, slov a ideí, odliatych do zdanlivo ultra-mäkkej sádry (tvar pohľadov, “nalhávajících” existenciu“).
Fiktívnosť mémov - Ďalší cyklus sa zaoberá memom, ktorý už si privlastnil Dušanove obľúbené klasiky z histórie umenia („Keď pracujete celý život pre jednu spoločnosť“ na dvoch ikonických portrétoch kráľa Filipa IV. od Velázqueza, ktoré delí zhruba 30 rokov).
Fiktívne rozhovory - Ďalší projekt predstavuje fiktívne rozhovory, ktoré Dušan predstieral na rôznych verejných miestach, komentujúc jemné cringe mnohých vecí (počúvanie rozhovorov iných ľudí; prekračovanie hraníc malých rozhovorov; uviaznutie v neustálych slučkách pracovnej komunikácie; byť dostupný 24/7; znižovanie nášho jazyka na bezúdržbovú a bezvýznamnú mikrokomunikáciu).
Fiktívne osobnosti - Najnovšie dielo sa zaoberá veľmi nepríjemnou témou súčasnej dezinformácie a temných osobností v kontexte súčasného Slovenska. Niekoľko nechválne známych postáv s rôznymi, ale veľmi silno antiliberálnymi postojmi, je tu spojených so svojimi symbolmi alebo značkami, aby divák mohol vidieť a rozmýšľať nad ich symbolickou silou.
Celý výstavný priestor je ohraničený kruhom, ktorý môžeme vnímať ako najjednoduchší kozmogram Zeme alebo vesmíru, sférickosť našej planéty, ktorú tak horlivo odmietajú konšpirační teoretici (vrátane generálneho tajomníka Ministerstva kultúry Slovenska); ale aj ako najjednoduchšie ohraničenie priestoru, ktorý by sme mali zdieľať ako v demokratických spoločnostiach, tak v miestach umenia; môže to byť aj prsteň moci, ktorý zvádza nielen Tolkienove postavy, ale aj súčasných technofeudálov, prsteň, ktorý by mal byť znovu dobytý alebo zlomený; ale najpravdepodobnejšie je to koláčik všetkých z nás, nech už sme akokoľvek privilegovaní alebo chudobní; vrátane 18% ľudí na Slovensku, ktorí žijú v podmienkach chudoby.
Every culture and economy, all value systems are based on a belief and its investment in things and fictions and ideas. While in our past these fictions were tied to mythological, religious or magic-like ideas today we interweave them in only a seemingly more rational and solid economy.
Economy pertains not only to the circulation of money, goods or labor but also to our construction of meaning. What we are able and unable to say, what we consider to be beautiful, important, shareable, or inhuman is subject to rules or a system.
In order to not only follow these lines and reproduce the dominant or stereotypical, we need to (surprisingly laboriously) misuse its functions, find new avenues or angles, give form to our dissatisfaction as well as the joy of reclaiming its creative power.
This is how Dušan Zahoranský works. He aims to sublimate his own struggles with communication and life in the 21st century; explores various ways in which we use our language, thought and communication. His works reinvigorates our power to play with meaning, find only seemingly marginal shifts, and mine our ideas.
In our exhibition Mine of ideation he presents 5 cycles of his work.
Fictive activities - One presenting in a startup manner simple jobs he would be willing to take on your behalf (like “picking a proxy for your frustration”).
(Shape of) Fictive words - Second bends our imagination to imagine new shapes, words and ideation, casted into a seemingly ultrasoft puffy plaster (“shape of looks they belyi existence”).
Fictitiousness of memes - Another appropriates meme that already appropriated Dušan’s favourites of classics from art history (“When you work for one company” “your entire life” on two iconic Velazqueze’s portraits of king Philip the IV being young and old).
Fictive conversations - Other project presents fictive conversations Dušan pretended to have through his cellphone, commenting the subtle cringe of many things (hearing other people's conversations; overcoming the limits of smalltalk; being trapped in constant loops of work related communication; being available 24/7; degrading our language to eventless and inconsequential microcommunication).
Fictive personalities - Most recent body of work tackles the very uneasy subject of current disinformation and dark personalities in the context of contemporary Slovakia. Several infamous personalities with very varying yet fiercely antiliberal attitudes are coupled here with their symbols or shibboleths, for the viewer to see and think for themselves through their symbolic power.
The entire exhibition space is framed by a circle, that may be seen as the most simple cosmogram of the Earth or universe, the sphericity of our planet so eagerly dismissed by conspiracy theorist (including a a secretary general of the Ministry of Culture of Slovakia); but also as the simples delimitation of space that we should share in both democratic societies and places of art; it may even be the ring of power that seduces not only Tolkien’s characters but even current technofeudals, ring that should be reclaimed or broken; but most likely it is the pie chart of all of us, no matter how privileged or poor; including the 18% of people in Slovakia living under the conditions of poverty.