Bohunka Koklesová

 

Doc. Mgr. Bohunka Koklesová, PhD.

Pôsobí na Katedre teórie a dejín umenia Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Venuje sa pedagogickej, vedeckej a kurátorskej práci. V oblasti pedagogickej práce sa venuje dejinám umenia 19. a 20.storičia, ďalej dejinám a teórii fotografie, vizuálnej kultúry. V oblasti výskumu sa dlhodobo venuje štúdiu totalitných režimov, ktoré rozširuje smerom ku kultúrnym štúdiám, zvlášť k štúdiám o pamäti. Zaujíma sa o kritické obdobia československých dejín, o vzťahy medzi Čechmi a Slovákmi v problematických predvojnových a vojnových rokoch.

  • Výsledky vedeckého bádania zverejnila v publikáciách (výber):

    • V tieni Tretej ríše, oficiálne fotografie slovenského štátu 1939-1945 (2009, VŠVU a Slovart),

    •  Súmrak doby, prelamovaná história, pamäť, fotografia (2018, VŠVU a Slovart),

    •  Tschechen und Slowaken vor dem Zweitem Weltkrieg – ihre Auseinandersetzung und

    • Konflikte im Spiegel der Presse und der Fotografie, (In: Zimmermann, T.: (Hg.): Brüderlichkeit und Bruderzwist. Mediale Inszenierungen des Aufbaus und des Niederganges politischer Gemeinschaften in Ost- und Südosteuropa. Verlag Vandenhoeck & Ruprecht Unipress, Göttingen, 2014),

    • Obrazová správa o slovenskej krajine. In: Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Bohunka Koklesová (ed.): Sen x skutočnosť. Umenie & propaganda 1939-1945. SNG, 2016

    •  Seminár dejín umenia v rokoch 1939-1945. In: Martin Slobodník, Marta Glossová (ed.): 95 rokov Filozofickej fakulty UK. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017

    •  Nové realizmy v slovenské fotografii. In: HABÁN, I. (ed.): Nové realismy. Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945. Liberec : Národní památkový ústav, územní odborní pracoviště v Liberci, 2019

    •  Photobloc: Central Europe in Photobooks. Adam Mazur (ed.), Medzinarodowe Centrum Kultury Krakow, 2019

    Ďalej na medzinárodných konferenciách (výber):

    •  Art History in the Period of „Shaky Totalitarianism“, International Tagung: Kunstgeschichte in den besetzen Gebieten 1939-1945 (Art History in Occupied Countries 1939-1945), Geistwissenschaftliches Zentrum: Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas an der Universität Leipzig, Technische Universität Berlin, 2012,

    •  Principles and Propaganda of Totalitarian Art: The Official Photography of the Slovak State, University Houston Clear Lake, 2012

    •  Turn to the Past. In: Encounters PhotoEspana. Block 3: History, Memory and Photography. The Influence of Memory and the History of the Contemporary Photography. Caixa Forum Madrid, 2016,

    •  Photography, History, Memory, Colloque – Photographic Histories in Central and Eastern Europe, Ljubljana, 2018

    •  Kultúrna politika štátu medzi českým centralizmom a slovenským nacionalizmom, Na prahu nové doby, mezioborová konference o počátcich Československé republiky, AV ČR, 2018.

    A na výstavných projektoch (výber):

    •  W cienju Trzeciej Rzeszy, Stara Galeria ZPAF, VII. Warszawski Festiwal Fotografii Artystycznej, Varšava Poľsko, 2011

    •  Zaujatí krásou, päťdesiate roky v dokumentárnej fotografii, Slovenská národná galéria, Bratislava, november 2013 – marec 2014, (spolu s kurátorom Aurelom Hrabušickým)

    • Memory Lab: Photography and Metahistory, In: Memory Lab: Photography Challenges History. Curatorial Board and Published by EMOP (European Month of Photography: Berlin, Bratislava, Budapest, Ljubljana, Luxembourg, Paris, Vienna), 2014

    • sen x skutočnosť, umenie & propaganda 1939-1945, (spolu s Katarínou Bajcurovou a Petrou Hanákovou). Slovenská národná galéria, Bratislava, 2016-2017 Súčasťou tejto práce je dôležitá aj účasť na rôznych verejných diskusiách a venovanie sa novinovej publicistike.

    Dlhodobo sa venuje sa aj príprave výstav súčasného umenia a predovšetkým súčasnej fotografii. Väčšinou išlo o malé autorské alebo kolektívne výstavy realizované pre domáce alebo zahraničné publikum. Prioritne mapovala terén súčasných slovenských autoriek.

    Výsledky kurátorskej činnosti v oblasti súčasného umenia zúročila aj v konferenčnom prostredí alebo publikačnej činnosti (výber):

    •  Súkromná žena, Dom umenia, Bratislava Mesiac fotografie 2003

    •  Umenie v postmediálnej situácii, In: VŠVU 1949-1960, vydala VŠVU pri príležitosti 60. výročia založenia, Bratislava 2009

    • Zóna: okraja In: Zóna: okraja (katalóg výstavy), Vydavateľ: VŠVU Bratislava, 2009

    •  Slovak Photography after 1989. In: 1984 – 2014 Café-Crème, Visual Culture / European Photography. Vydavateľ: Café-Crème asbl, Luxembourg, 2014

    •  Humour, Joke and Absurdity in Slovak Photography. Medzinárodné kolokvium: Photography from the 80th Until Now: Evolutionary Perspective on Aesthetic and Institutional Challenges. Café-Crème v Luxembursku v spolupráci s Université du Luxembourg, 2014

    •  A je tu zas? Slovenský štát v súčasnom umení. (spolu s K. Bajcurovou, P. Hanákovou a N. Vrbanovou). Kunsthalle Bratislava, 2017

    •  Olja Triaška Stefanović: Bratstvo a jednota. Vydavateľ: VŠVU, 2020

    Od roku 2012 je členkou medzinárodnej organizácie AICA, ďalej bola alebo je členkou umeleckých a vedeckých rád, komisií a porôt významných slovenských kultúrnych inštitúcií (výber):

     SNG, SND, Historické múzeum SNM, Nadácia – centrum súčasného umenia, Cena Tatrabanky za umenie, CEZAAR, FRAME, Rada Pamiatky a múzea a ďalšie.

    V roku 2019 založila spolu s Martinou Zaičkom a Andreou Kalinovou neziskovú organizáciu Spoločnosť Jaromíra Krejcara, ktorej jediným cieľom je záchrana a oprava funkcionalistického liečebného domu Machnáč v Trenčianskych Tepliciach.