Jana Geržová

Mgr. Jana GERŽOVÁ kritička a kurátorka historička umenia, kritička, kurátorka a editorka. Študovala dejiny umenia na Filozofickej fakulte Komonského university (1970–1975). Spoluzakladala časopis Profil súčasného výtvarného umenia (1990) od roku 1992 do súčasnosti je šéfredaktorkou ( www.profilart.sk ). V rokoch 1994–2000 bola kurátorkou Synagógy – Centra súčasného umenia (Galéria Jána Koniarka, Tranava), v rokoch 2000–2012 vedecko-výskumnou pracovníčkou na Inštitúte vedy a výskum VŠVU v Bratislave. V rokoch 2000–2008 prezidentka Slovenskej sekcie AICA. Špecializuje sa na rôzne aspekty súčasného umenia vrátane problematiky konceptuálneho umenia, site specific inštalácií, feminizmu, stratégiám citácie, apropriácie a postprodukcie, ako aj výskumu súčasnej maľby v kontexte jej návratu na prelome tisícročí. Je autorkou publikácií Rozhovory o maľbe. Pohľad na slovenskú maľbu prostredníctvom orálnej histórie (2009), Slovenské výtvarné umenie 1939 – 1989 z pohľadu dobovej literatúry (2006), prvej monografie Otisa Lauberta (2001) a Daniela Fischera (2016, spoluautorka). V 90. rokoch iniciovala vydanie prvého terminologického slovníka Kľúčové termíny výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Gramatická a sémantická charakteristika (v spolupráci s jazykovedkyňou I. Hrubaničovou, 1998) a slovníka výtvarného umenia Od abstraktného umenia k virtuálnej realite (spolu s J. Mojžišom, 1999). Štúdiami Konceptuálne umenie a Citácia; Interpretácia a apropriácia v súvislostiach analýzy médií participovala na publikácii Dejiny slovenského výtvarného umenia – 20. storočie (ed. Z. Rusinová, SNG 2000). Jej štúdia Art and the Question of Gender in Slovak Art napísaná pre britský feministický časopis n.pradoxa (2001) bola zaradená do publikácie Gender Check: a Reader (ed. B. Pejić, 2010). Študovala odbor veda o výtvarnom umení na Filozofickej fakulte UK v Bratislave (1970- 1975). Do roku 1986 pracovala na Mestskej správe pamiatkovej starostlivosti v Bratislave ako výskumný pracovník. V rokoch 1986 až 1990 pôsobila ako nezávislý kritik a kurátor. Spoluzakladala časopis pre súčasné výtvarné umenie Profil. Venuje sa umeniu druhej polovice 20. storočia predovšetkým výskumu analytických a konceptuálnych tendencií ako aj problematike postmodernej identity v umení. Pripravila desiatky výstav doma aj v zahraničí. V roku 1993 vyhrala konkurz na prezentáciu Slovenska na XLV. Bienále v Benátkach s multimediálnym projektom Daniela Fischera- Nekonečno. Participovala na príprave viacerých monografických výstav (L. Čarný, R. Fila, Otis Laubert, P. Meluzin, Ilona Németh, D. Sadovská, D. Tóth a iní.) V roku 2000 získala cenu Martina Benku.