Vladimír Kordoš

Vladimír KORDOŠ (nar. 22. 1. 1945 Nemecká Ľupča)

je slovenský výtvarný umelec. V rokoch 1960 – 64 študoval u R. Filu na Strednej škole umeleckého priemyslu (dnes Škola úžitkového výtvarníctva J. Vydru), kde v rokoch 1973 – 2011 aj pedagogicky pôsobil, a v rokoch 1965 – 71 na VŠVU v oddelení skla v architektúre u V. Ciglera. V 70. – 80. rokoch 20. stor. patril k výrazným predstaviteľom slovenskej neoficiálnej výtvarnej scény.

Pracuje s akčným prejavom, participoval na viacerých kolektívnych akciách (spolupracoval napr. s M. Mudrochom, V. Jakubíkom, A. Mlynárčikom a v 80. rokoch 20. stor. s M. Krénom). K hlavným princípom jeho tvorby patria stratégia apropriácie (privlastnenia), citácie a interpretácie diel z histórie umenia. Interpretuje ich formou živých obrazov (tzv. tableaux vivants), performancií a happeningov, ktoré zaznamenáva prostredníctvom fotografie alebo videa (Raffael: Aténska škola, 1981). Realizoval 7 interpretácií (napr. Carravagio – Kordoš: Chlapec s košíkom ovocia, 1980; Rembrandt – Kordoš: Návrat strateného syna, 1980), ktoré boli príspevkom k 3. majstrovstvám Bratislavy v posune artefaktu v roku 1981 (podujatia organizované 1979 – 86 D. Tóthom). Pracuje s autoportrétom a jeho manipuláciou, využíva prácu s vlastným telom ako médiom (Pocta Messerschmidtovi, 1989). V roku 1991 sa stal členom Skupiny A-R (Avance-Retard), ktorá zoskupuje autorov okruhu analytických tendencií. Celoživotne sa venuje pedagogickej, metodickej a osvetovej práci, od roku 2001 spolupracuje s Ligou pre duševné zdravie, inicioval vznik zbierky prác predstaviteľov art brut.

SPOLUPÁCA:

BEZ OPONY | WITHOUT A CURTAIN | IGOR PETER MELUZIN