JURAJ TOMAN
Mladý maliar Juraj Toman (1985) sa vo svojej tvorbe zameriava najmä na maľbu krajiny a mestských priestorov. Znovu otvára a prehodnocuje žáner krajinomaľby najmä z hľadiska jej naratívnych kvalít. Poznávacím znakom Tomanových malieb je viacúrovňové chápanie priestoru. Rozvrstvuje ho podobne, ako to robí ľudské vnímanie - vždy pracuje s viac ako jedným časopriestorom. Tento princíp sa v obrazoch Juraja Tomana prejavuje ako simultánne maľovanie dvoch rovín zobrazovanej krajiny či urbánneho priestoru na jednom plátne. Nevyhýba sa istej nostalgii - kedy premiešavanie toho, čo bolo / bude / mohlo byť, pôsobí ako znázornenie čohosi chýbajúceho, neúplného v tom, ako sa svet javí “tu a teraz”. Niekedy sa ocitáme v minulosti, inokedy v prítomnosti, stále máme možnosť medzi týmito vrstvami prepínať, “preostrovať” pohľad na inú úroveň reality. Najinšpiratívnejšími sú pre Tomana vyprázdnené ulice mesta, vrátane jeho “nemiest” - opustených, nefunkčných, logiku postrádajúcich exteriérov. Na prechod do inej reality nás špeciálne neupozorňuje, zrak diváka do nej najčastejšie nechá jednoducho “prepadnúť” v druhej polovici obrazu. Používa presvedčivé prostriedky aktuálneho výtvarného jazyka, nie však bez jemnej prímesi “retro” výrazu. Juraj Toman je absolventom Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (ateliér Klaudie Kosziby) a Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde v roku 2014 získal titul ArtD (doktor umení).
Diana Majdáková
Young artist Juraj Toman (1985) focuses his work first of all on the painting of rural landscapes and urban areas. He reopens and re-evaluates the genre of landscape painting, mainly from the perspective of exploring its narrative qualities. The distinctive feature of Toman’s paintings is his multilevel understanding of space. He stratifies space in a manner similar to that in which natural human perception functions – he always works with more than just one space-time. In Juraj Toman’s pictures, this principle manifests as the presence of multiple planes of a landscape or urban area portrayed simultaneously on a single canvas. His works can evoke a sense of nostalgia, which he accomplishes by mixing images of what was, will be, could be, allowing them to function as the depiction of something missing, something incomplete in the way life appears “here and now”. Sometimes we find ourselves in the past, other times in the present; we can constantly switch between these layers, “refocus” our view from one and then to another, different level of reality. Toman is most inspired by emptied town streets, including what he calls “non-existent places” – abandoned, dysfunctional, logic-less exteriors. He does not warn us about a shift from one reality to another; he most frequently just lets the viewer’s sight fall into it. He achieves his artistic goals through use of a modern fine-art language, touched by soft “retro” imagery. Juraj Toman is a graduate of the Academy of Fine Arts in Bratislava (studio of Klaudia Kosziba) and the Academy of Arts in Banská Bystrica, where he received the title ArtD (Doctor of Arts) in 2014.
Spiaca
olej na plátne | oil on canvas
150 x 100 cm
2010
Plavec
olej na plátne | oil on canvas
50 x 70 cm
2023
Mólo
olej na plátne | oil on canvas
130 x 200 cm
2011
Merina August K Bytovke
olej na plátne | oil on canvas
150 x 80 cm
2019
December
olej na plátne | oil on canvas
75 x 100 cm
2014
Futbalisti
olej na plátne | oil on canvas
50 x 70 cm
2015
Relax
olej na plátne | oil on canvas
70 x 70 cm
2023
Prechádzka v parku
olej na plátne | oil on canvas
160x200 cm
2013