Robert Bielik
Robert Bielik (1963) je fascinujúci solitér slovenskej umeleckej scény. Svoj maliarsky program nachádzal v čase, kedy maľba prežívala na okraji záujmu "vysokého" umenia a teórie a zastávala úlohu zastaralého, nepružného média, ktoré nie je schopné sa rovnocenne zapojiť do aktuálneho umeleckého diskurzu. Rola romantického outsidera sa celkom prirodzene preniesla z média na jeho (niekoľkých) protagonistov. O to viac, keď romantizmus ako historický sloh dostal miesto aj vo výrazovom slovníku mladého začínajúceho tvorcu. Ten v dobe kraľovania videoartu a postkonceptuálnych tendencií vytrvalo pracoval s olejom, venoval sa figuratívnym námetom, nevyhýbal sa sentimentu a imaginácii, maľoval realisticky a úhľadne. V Bielikovom prípade ide o autentickú a uveriteľnú stratégiu, napriek obdobiu, v ktorom jeho obrazy vznikali a vznikajú. Vďaka dlhodobému zotrvávaniu v téme, ustáleným vyjadrovacím prostriedkom a cibreniu staromajstrovskej techniky bol Bielik nakoniec "znovuobjavený" ako maliar ponúkajúci alternatívu k aktuálnym maliarskym trendom. V súčasnosti nastupuje na popredné miesto, ktoré je v rámci všeobecne čitateľných tendencií vizuálneho umenia obsadzované maliarmi vracajúcimi sa k výrazovým i technickým kvalitám historickej maľby. Bielik však zdanlivo nerušene pokračuje vo vytýčenej ceste. Obrazové inšpirácie zjavne vychádzajú z bytostného jadra jeho osobnosti, kde sa prelínajú náboženské a filozofické motívy, alúzie na historické témy, ako aj osobné fascinácie i frustrácie. Autorove maľby diváka doslova pohlcujú nervy drásajúcim barokovým pátosom pripomínajúcim mu večné vanitas, aby ho v zápätí malým detailom (súčasným oblečením postáv, krabičkou cigariet, lietadlom na obzore) navrátili naspäť do súčasnej reality. Možno len o trochu inej, ako bola predtým...
Diana Majdáková
Robert Bielik (1963) is a fascinating example of resilient individualism on the Slovak art scene. He was discovering his personal artistic direction at a time when painting was marginalized, surviving on the edges of “high” art and art theory, viewed as an obsolete, inflexible medium that did not merit consideration equal to that of other forms in the art discourse of the time. In addition, choosing at the beginning of his creative life to adopt historical Romanticism as his mode of expression resulted in the natural transfer of the role of “romantic outsider” from Bielik’s chosen medium to himself, or rather, to several different, externally perceived artistic personae. At a time when video art and post-conceptual movements reigned, he persistently worked with oils, devoting himself to figurative motifs, without deliberate avoidance of sentiment and imagination, painting with precision in the realist style. For Bielik, this was, and remains, an authentic and believable strategy, despite the times in which his approach to paintings originated. Thanks to his steadfast dedication to his artistic path throughout the years, his constancy in his means of expression, and his honing of old-master techniques, Bielik was at last “re-discovered” as a painter, offering a serious alternative to “up-to-date” trends in painting. Currently, he is gradually taking a lead among painters who have been returning to the means of expression and technical approaches of historical painting. However, Bielik seems unperturbed by this new station, and continues to follow his unique, established path. Visual inspirations evidently come first from the very core of his personality, where religious and philosophical motifs intertwine, then from allusions to historical topics and finally from personal fascinations and frustrations. This artist’s paintings literally absorb viewers through a nerve-wracking baroque pathos, illuminating the eternal vanity of human existence, and then - returning them to their current reality via a tiny, little detail (the modern clothing of the characters, a box of cigarettes, or an airplane on the horizon), however, perhaps, to a reality maybe just slightly different from the one they have previously known.
Upozornenie:
Nižšie uvedené diela ilustrujú redukovaný náhľad do tvorby Róberta Bielika a nepredstavujú zoznam dostupných diel. V prípade, že sa o tvorbu autora zaujímate ako zberateľ, použite odkaz “collectors section” v hlavnom menu, resp. kontaktujte Galériu Schemnitz. Radi Vám pomôžeme. Aktuálne dostupné diela Róberta Bilika pre galériu a jej klientov spravuje Michal Pálka
Ohníky v zamrznutej kotline
2010
olej na plátne | oil on canvas
150 x 140 cm
R
Horiace pleso
2010
olej na plátne | oil on canvas
140 x 150 cm
R
Hodina anatómie doktora Tulpa
2017
olej na plátne | oil on canvas
140 x 200 cm
Pahorok II.
2015
olej na plátne | oil on canvas
180 x 200 cm
Viktorka a Paula
2013
olej na plátne | oil on canvas
180 x 200 cm
Na schodoch
2015
olej na plátne | oil on canvas
100 x 120 cm
Ladislav Medňanský sám
2014
olej na plátne | oil on canvas
140 x 200 cm
Q
Medňanský nad plesom
2014
olej na plátne | oil on canvas
100 x 120 cm
Q
Nočné šnorchlovanie I
2014
olej na plátne | oil on canvas
80 x 100 cm
Q
Nočné šnorchlovanie II
2014
olej na plátne | oil on canvas
80 x 100 cm
Q
Zenová mníška
1996
olej na plátne | oil on canvas
150 x 170 cm
Q
Zátišie s lebkami II
2007
olej na plátne | oil on canvas
100 x 120 cm
Q
Zátišie s lebkami III
2005
olej na plátne | oil on canvas
60 x 50 cm
Q
Zátišie s lebkami IV
2005
olej na plátne | oil on canvas
60 x 50 cm
Q
Hra
2005
olej na plátne | oil on canvas
100 x 120 cm
Q
Caravaggiovská kompozícia
2005
olej na plátne | oil on canvas
100 x 120 cm
Q
Zátišie so zajacom, lebkou a parfémami
2003
olej na plátne | oil on canvas
60 x 50 cm
Q
Muž a vlk
2014
olej na plátne | oil on canvas
140 x 150 cm
Q
Muž a ovca
2014
olej na plátne | oil on canvas
140 x 150 cm
Q
Osem kúpajúcich sa ovečiek
2013
olej na plátne | oil on canvas
100 x 70 cm
Q
Mŕtvy baránok
2013
olej na plátne | oil on canvas
60 x 30 cm
Q
Pohľad z okna
2007
olej na plátne | oil on canvas
150 x 140 cm
Q
Lebka v jazere
2009
olej na plátne | oil on canvas
150x140 cm
Q
Ramana Mahariši
2009
olej na plátne | oil on canvas
70 x 70 cm
Q
Lebky v lese
2009
olej na plátne | oil on canvas
70 x 80 cm
R
Horiace hríby
2008
olej na plátne | oil on canvas
150x170 cm
Q
Deti
2013
olej na plátne | oil on canvas
200x180 cm
Q
Rozhovor je hra
2012
olej na plátne | oil on canvas
190x160 cm
Q